Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Genskabt. Cimber er blevet solgt og vil i fremtiden satse hårdt på danske og nordiske ruter.
Foto: Arkivfoto

Genskabt. Cimber er blevet solgt og vil i fremtiden satse hårdt på danske og nordiske ruter.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det nye Cimber vil satse på gamle, velkendte dyder

Eksperter er positive omkring det genskabte Cimbers strategi.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter godt to ugers intense forhandlinger er det i dag lykkedes kuratorerne for det krakkede flyselskab Cimber Sterling A/S at få solgt konkursboet.

Tre tidligere Cimber Sterling topfolk vil nu drive det nye flyselskab, Cimber A/S, der til at starte med skal stå for fire indenrigsflyvninger for SAS.

LÆS ARTIKEL

Og det lyder ifølge to luftfartseksperter, turengårtil.dk har talt med, som den helt rigtige løsning. For dansk indenrigsflyvning - samt regionale ruter i Norden - var inden Cimbers overtagelse af Sterling i 2008 en velfungerende rentabel økonomisk model.

»Nu skal Cimber være en nicheoperatør igen og går back to basics ved at flyve for SAS fra danske indenrigslufthavne til Københavns Lufthavn. Det er en fornuftig strategi, fordi SAS har behov for betjening på de indenrigsruter, hvor selskabet ikke selv kan flyve med store fly. Cimber skal nok komme til at gøre det godt«, lyder vurderingen fra Kristian Hvass, der er adjunkt på Copenhagen Business School og flybranche-ekspert.

Selskab vil vokse
En anden, der har fulgt Cimber-situationen tæt de sidste to uger er Ole Kirchert Christensen, der er luftfartsekspert og fagredaktør på branchesitet check-in.dk. Han mener også, at den nye Cimber A/S-strategi er den helt rigtige.

»Det er et godt udgangspunkt at starte med, for det er en operation, der mig bekendt er rentabel«, siger han.

Ole Kirchert Christensen tror samtidig, at aftalen med SAS, der er meldt ud i dag, kun er en spæd start.

»Jeg tror, at ambitionen er at få forretningen Cimber A/S til at vokse. Og det vil ske sammen med SAS, der er en vigtig partner på danske indenrigs og regionale ruter i Norden«.

LÆS ARTIKEL

Spørgsmålet er så, hvor meget det nye Cimber skal vokse uden at selskabet på ny vil komme i problemer. Kristian Hvass mener, at Cimber nok har lært deres lektie efter konkursen for nylig.

»Cimber skal ikke ekspandere og være en stor spiller på det europæiske marked. Selskabet skal have fokus på det, som det gør bedst, og det er at fortsætte som et nicheselskab eller regional spiller«, siger Kristian Hvass.

Tillid skal genopbygges

Om det så lykkedes for den nye udgave det gamle danske selskab, Cimber, at genskabe passagerernes tillid til selskabet igen, vil tiden vise.

»Tilliden skal bygges op igen. Og det bliver en kamp at opnå det«, lyder det fra Kristian Hvass.

Bag det nye selskab Cimber A/S står i øvrigt tre tidligere topfolk i Cimber Sterling. Det drejer sig om Jørgen Nielsen, søn af det oprindelige Cimber Airs stifter Ingolf Nielsen, samt Alex Dyrgaard og Jacob Krogsgaard. Sidstnævnte var direktør, der selskabet indgav konkursbegæring.

Eftersigende betyder lanceringen af det nye selskab, at mere end 200 tidligere Cimber Sterling-medarbejdere redder deres job.

LÆS ARTIKEL

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden