Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Derfor går flyselskaberne konkurs på stribe

Skyways er flykonkurs nummer syv i år. Høje brændstofpriser og krise presser selskaberne.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Syv selskaber på bare fem måneder.

Det er det kontante tabstal for flybranchen i 2012 indtil videre, hvor morgenens konkursudmeldning fra svenske Skyways Express kan føje endnu et flyselskab til en liste, der allerede tæller Cimber Sterling, Spanair, ungarnske Málev, tyske Cirrus Airlines, Air Australia og Air Zimbabwe.

LÆS ARTIKEL

Den barske situation skyldes flere faktorer. Flybranchens nedtur begyndte efter den 11. september 2001, hvor efterspørgslen blandt forbrugerne faldt dramatisk, hvilket kostede flere flyselskaber livet - blandt andet schweiziske Swiss Air. Og nu bløder branchen altså igen.

»Prisen på brændstof svinger meget, og det gør det til en udfordring for flyselskaberne at planlægge deres udgifter på lang sigt. Samtidig betyder recessionen, at der er færre folk i kabinerne, og det sætter priserne på billetter ned. Og så presser lavprisselskabernes fremmarch også de andre selskaber«, siger Kristian Hvass, der er adjunkt på Copenhagen Business School og flybranche-ekspert.

Flere selskaber på vej
For nylig fortalte en anden luftfartsekspert, fagredaktør på check-in.dk, Ole Kirchert Christensen, til turengårtil.dk, at 2012 godt kunne byde på endnu flere konkurser - netop fordi høje brændstofpriser og lavprisselskaber presser branchen.

»Det er altså et konstant pres, og summen af alt det er, at flere selskaber hænger på kanten, og der vil komme flere til i løbet i 2012«, lød det fra Ole Kirchert Christensen.

LÆS ARTIKEL

Så galt tror Kristian Hvass dog ikke, at det kommer til at gå. Han forestiller sig også, at flere selskaber kan gå konkurs, men, at »det vil være små flyselskaber, som danskere ikke flyver med«.

Kristian Hvass peger også på, at der er selskaber, der klarer sig godt - eksempelvis Ryanair, der lige har offentliggjort et flot regnskab.

Lavere priser?

Og så er er der spørgsmålet om, hvad Skyways Express' konkurs vil betyde for danske flypassagerer.

»Meget lidt«, siger Kristian Hvass. »Det har kun betydning for dem, der har fløjet med Skyways til Sydsverige«.

LÆS ARTIKEL

Omvendt kan man så håbe, at endnu en flykonkurs kan være en gevinst for forbrugerne i en tid, hvor konkurrencen i branchen er uhørt hård. Det mener Ole Kirchert Christensen i hvert fald kan være konsekvensen.

»Det, flyselskaberne kan skrue på, er prisskruen. Mange finder det nødvendigt at sætte priserne på flybilletter ned og køre kampagner for at få et cash flow ind, så de kan overleve. Det vil betyde, at priserne så langt frem, vi kan se, vil være på så lavt niveau, som vi har set det de sidste tre år«.

LÆS ARTIKEL

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden