ÅBNING. Med først Cimber Sterlings og senest Skyways konkurser, er det danske marked nu åbent som en ladeport for nye flyselskaber.
Foto: Flybe Nordic

ÅBNING. Med først Cimber Sterlings og senest Skyways konkurser, er det danske marked nu åbent som en ladeport for nye flyselskaber.

Fly og lufthavne

Analytiker: Danskerne skal vænne sig til et nyt flyselskab

Der er hård konkurrence om de ledige danske indenrigsruter efter Cimbers krak.

Fly og lufthavne

Fly fra det britiske-finske flyselskab Flybe Nordic vil snart lette og lande i Sønderborg Lufthavn. Det spår luftfartsanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

Den største konkurrent til det danske indenrigsmarked Skyways krakkede i tirsdags. Sammen med Cimbers konkurs betyder det, at markedet for den danske indenrigs flytrafik nu er vidt åbent.

»Det åbner en ladeport, der gør, at Flybe Nordic kan ekspandere meget hurtigt og meget kraftigt både i Danmark og Sverige«, vurderer Jacob Pedersen overfor DR Syd.

LÆS ARTIKEL

Han tilføjer, at det vil betyde, at flyselskabet meget hurtigt vil kunne opnå deres målsætning om at blive det største regionale flyselskab i Norden.

»Så danskerne kan godt begynde at vænne sig til, at vi skal have et nyt flyselskab - også på danske indrigsruter«, siger Jacob Pedersen til DR Syd.

I den forbindelse er København-Sønderborg en af de mest oplagte.

»Jeg mener, at København-Sønderborg er en helt oplagt rute for selskabet. Jeg tror, at det vil kaste sig over de ruter, hvor Cimber Sterling tidligere havde monopol«, siger Jacob Pedersen til DR Syd.

Mellem København og Sønderborg flyver flyselskabet Danish Air Transport nu. De kan nu se frem til meget hård konkurrence.

Flybe bedre stillet

Ifølge Jacob Pedersen, så vil Flybe Nordic være bedre stillet i en konkurrencesituation.

»DAT (Danish Air Transport, red.) er knap så vandt til konkurrence som andre. Man er meget mere en nicheoperatør. Jeg ser Flybe Nordic som bedre gearet til den hårde konkurrence, der kan komme«, siger han til DR Syd.

Men hos Danish Air Transport er de ikke enige i den vurdering.

»Vi er 100 procent overbevist om, at Sønderborg-ruten er bæredygtig i vores regi«, siger direktør i Danish Air Transport, Jesper Rungholm til DR Syd.

LÆS ARTIKEL

Han ser faktisk Flybe Nordic som dårligere stillet i en konkurrencesituation.

»Man skal holde sine omkostninger i ro. Vi opererer ud fra vores egen hjemmebase. Det vil Flybe ikke komme til, og det er altså bare meget dyrere, når man er væk hjemmefra«, siger Jesper Rungholm til DR Syd.

Jesper Rungholm oplyser, at han ser Flybe både som en konkurrent, men også som en samarbejdspartner.

På nogle indenrigsruter er der nemlig udsigt til at Danish Air Transport skal flyve for Flybe Nordic, for eksempel Karup - København og nogle ruter ud af landet fra Billund.

info@tgt.dk

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden