Prisbesparelse. Der er både penge og tid at spare, hvis du vælger flyveren frem for toget på ruten København-Aalborg. (Arkivfoto).

Prisbesparelse. Der er både penge og tid at spare, hvis du vælger flyveren frem for toget på ruten København-Aalborg. (Arkivfoto).

Fly og lufthavne

Prismystik: Hvorfor er flyet billigere end toget?

Norwegian slår næsten altid DSB på prisen på ruten København - Aalborg.

Fly og lufthavne

En tilfældig tirsdag i juni tjekker jeg priser på transport hjem til familien i Nordjylland dagen efter. Jeg ved næsten på forhånd, hvad der vil være billigst - jeg har taget turen rigtig mange gange - men det er vigtig research.

Første klik går til dsb.dk, som afslører, at jeg inklusive en pladsbillet skal af med 432 kroner for at komme til Aalborg. Derefter klikker jeg mig ind på Norwegian.com, og hvis jeg er frisk på at flyve klokken 10.45, kan jeg her nøjes med 349 kroner. Det er altså lige knap 100 kroner billigere at flyve i 45 minutter, end det er at køre i tog i 4 timer og 19 minutter.

LÆS ARTIKEL Sådan er det stort set altid, når rejsen går nordpå og tilbage igen - og jeg forstår det ikke. Hvordan kan flyet være billigere end toget? Det er derfor, pristjekket er research. Et par timer efter sidder jeg nemlig på kontoret hos DSB's salgschef, Anne Lise Bach-Sørensen, og forelægger hende den i mine øjne mærkelige prisforskel. Og den er der masser af gode grunde til, forsikrer hun.

»Når du flyver til 349 kroner, er det jo Norwegians lavprisprodukt. Der betyder, at du absolut ingen fleksibilitet har. Du kan ikke ændre billetten, og hvis du misser afgangen, kan du ikke tage et andet fly. Hos os kommer der altid et nyt tog. Vi er politisk forpligtede til at have afgange hele døgnet, også på tidspunkter, hvor togene ikke er fyldte, og det koster«.

Hvis man vælger fleksibiliteten fra, har DSB også et lavprisprodukt: Orangebilletterne. Sådan en fandt jeg også til dagen efter, til 310 kroner, men det var med afgang kl. 5 om morgenen og derfor ikke voldsomt attraktivt. Især ikke i betragtning af, at man for 39 kroner mere kunne tage af sted klokken 8 og være i Aalborg før toget.

LÆS ARTIKEL

Skulle jeg have fået en af de helt billige billetter til 149 kroner, skulle jeg have været ude cirka to måneder før afgang.

»Det er rigtigt, at man skal planlægge i rigtig god tid, hvis man vil have det rigtig billigt«, medgiver Anne Lise Bach-Sørensen.

Derudover er en del af forklaringen på den relativt dyre togbillet på den populære, overskudsgivende rute København-Aalborg, at den er med til at finansiere mindre populære ruter i f.eks. Vestjylland og på Djursland.

Slanke fly

Hos konkurrenten i luften er presse- og informationschef Johan Bisgaard Larsen ikke overraskende ganske godt tilfreds med at slå toget på prisen. Det har han, også, en god forklaring på. »Det drejer sig om, at vi er meget fokuserede på at holde omkostninger nede. Og så er det ingen hemmelighed, at når man tilbyder billige billetter, stimulerer det markedet, så endnu flere kunder kommer til«, siger han. Mere konkret er antallet af rejsende fra Aalborg vokset med cirka 40 procent, siden Norwegian begyndte at flyve fra lufthavnen, og mange af dem har droppet toget. Prisbesparelserne henter det norske flyselskab i høj grad ved at flyve med store fly, som kan have hele 186 passagerer om bord; ved at holde en god belægningsprocent og ved at have en slank og effektiv organisation. »Det sidste er jeg ikke sikker på, DSB har«, konstaterer pressechefen.





Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS ARTTIKEL

Dertil hjælper det generelt flyselskaberne, at de i modsætning til togselskaber og bilister ikke betaler skat af brændstof.

Men kan man stadig tjene penge på at levere så billige flybilletter? Det fremgår af Norwegians hjemmeside, at prisen for en billet København-Aalborg altid inkluderer 99 kroner i skatter og 80 kroner i et såkaldt brændstoftillæg. Køber man den billigste billet, er der altså kun 170 kroner tilbage, og de skal bl.a. gå til materiel, vedligehold og løn. Det levner ikke meget til et overskud, men det har Norwegian ikke desto mindre – som et af meget få flyselskaber i Europa. Om der er overskud på lige præcis København-Aalborg, vil Johan Bisgaard Larsen ikke ud med, men han vil gerne afsløre, at selskabet er »meget glad« for ruten.

Den helt afgørende årsag til, at rejsende vælger flyet frem for toget mellem Aalborg og København er forskellen i rejsetid, vurderer Johan Bisgaard Larsen.

LÆS ARTIKEL

Der forsimpler flymanden dog virkeligheden, lyder det fra DSB’s hovedkontor.

»Du glemmer, at der også er transport til og fra lufthavnen. Med toget er både afgang og ankomst centralt i byen. Og der er ingen sikkerhedstjek. Så længe du kommer 15 sekunder før afgang, kan du stige direkte på«, pointerer salgschefen og uddyber:

»Derudover er der jo mange rejsende, som ikke skal helt til København, men står af i Slagelse, Ringsted, Roskilde osv. – eller i Hobro eller Støvring, hvis du kommer den anden vej. Tager du flyet, kommer der ekstra, fordyrende transport dertil oveni«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce


Det er måske en af forklaringerne på, at Norwegians pressemand faktisk sidder i et tog, da han tager telefonen. Han har været til møde i Aarhus, »og der flyver vi jo ikke fra«, som han siger og tilføjer: »Generelt synes jeg ikke, man skal tage toget«.

Det synes Anne Lise Bach-Sørensen til gengæld, at man skal.

»Fordi det er en utrolig behagelig transportform, hvor du begynder og slutter rejsen midt i byen, du kan bruge din tid til lige nøjagtig, hvad du vil, der er god plads, og du skal bare være der 15 sekunder før afgang«, plæderer hun og sætter trumf på:

»Og fordi det ikke koster ekstra at tage mere end håndbagage med«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden