Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

OVERTRO. Nej, det er ikke dig, der holder flyet oppe ved at holde fast i armlænene. TEGNING: Phillip Ytournel

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er eksperternes råd imod flyskræk

Læs her, hvilke råd psykologen og piloten har til fænomenet flyskræk.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

6 råd mod flyskræk fra psykologen:

2.3.4.5.

6. Bliv ved med at presse dig selv i en positiv retning. Angsten forsvinder gradvis.

7 råd fra piloterne:

1. Piloter bliver testet hvert halve år. Både i normale og i problematiske situationer.

2. Der dør relativt få i flyulykker årligt (ca. 1.200 på verdensplan), ulykkerne opklares, og erfaringen bliver straks implementeret i efteruddannelse af piloter.

3. Hvis man kender til, hvordan en flyvemaskine fungerer, giver det tryghed.

4. Der er flere motorer i et fly. Og sker det usandsynlige, at alle motorer satte ud, vil det ikke straks få flyet til at styrte til jorden. Det er vingerne, der gør det muligt for flyet at svæve. Under motorstop vil flyet derfor fortsat svæve.

5. Motorerne ændrer lyde undervejs. Ligesom en bil, der accelererer og kører i frigear. Det er normalt. Og det vil forekomme undervejs, når flyet ændret højde.

6. Turbulens er normalt. Det kan ikke få vingerne til at knække af. I meget voldsom turbulens bevæger flyet sig 25-30 meter – i normal turbulens bevæger det sig højst en halv meter.

7. Fly kan klare lynnedslag og bliver ramt hele tiden. Det er ikke farligt.

FIK DU LÆST?

Side 1:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden