Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Dilemma. En engelsk undersøgelse har vist, at passagerer forrest i flyet har størst risiko for at omkomme ved et flystyrt. Sjovt nok er det også dér de fleste helst vil sidde.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Du betaler dyrt for flyets farligste sæder

Det koster ofte ekstra at sidde forrest i flyet, hvor man kommer først ud. Men er det pengene værd, hvis flyet styrter ned?

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er prestige og ekstra bekvemmelighed ved at sidde på de forreste pladser, og derfor har flyselskaberne stor succes med at kræve ekstra ind, når de sælger disse sæder.

Der er fleste penge at hente for flyselskaberne på de ofte ekstremt dyre business- og førsteklassepladser, der altid er placeret i den forreste ende eller i toppen af flyet, hvis det f.eks. er en Boeing 747.

LÆS OGSÅ Men også lavprisselskaber, der ikke har en særskilt businessklasse, har luret fidusen ved at tage ekstra for pladserne foran i flyet.

For et par uger siden indførte easyJet et system, hvor man skal betale mellem 27 og 108 kroner, hvis man på forhånd vil sikre sig et bestemt sæde. Undlader man at betale, må man tage det tilfældige sæde, man nu får tildelt.



En undersøgelse foretaget af easyJet viste, at passagererne helst vil sidde oppe foran – så kommer man hurtigere ud, når flyet lander, lød argumenterne.

Ved mange easyJet-flyvninger er der nu også en bagudgang, og de passagerer, der helst vil sidde foran, vil muligvis ændre holdning, når de hører om et forsøg med et flystyrt, der netop er foretaget i Mexico.

En fjernstyret Boeing 727 blev bragt til styrt i en ørken, og bagefter kunne man måle sig frem til, at ingen passagerer i den forreste del af flyet ville have overlevet.

For stor belastning foran i flyet

De ville blive udsat for en kraft på 12G (12 gange Jordens tyngdekraft), og det kan intet menneske overleve, vurderer eksperter ifølge avisen The Daily Telegraph.

Bag i flyet blev man kun udsat for 6G, og det er der gode chancer for at overleve – i det hele taget var chancen for at slippe levende fra flystyrtet større, jo længere tilbage i flyet man sad. Turengårtil.dk har fundet otte flyselskaber, der i forskellig grad tager betaling for valg af flysæder, og det er vist i grafikken herover. Generelt er det de forreste sæder, der er dyrest.

Sæder ved nødudgangene er også i høj kurs, men her skal man være opmærksom på, at det ikke er alle, der må sidde der, og man skal bistå besætningen f.eks. ved en evakuering af kabinen.

LÆS OGSÅ Det advarer f.eks. det spanske selskab Vueling om. Hvis man prøver at booke et sæde ved nødudgang, dukker en besked op, der siger, at man skal være mindst 14 år, ikke må være gravid og generelt skal være ved godt helbred. Noget tilsvarende siger easyJet: »It-systemet, der anvendes til fordeling af pladser, forhindrer, at passagererne kan booke de pågældende pladser til børn. I de sjældne tilfælde, det måtte ske, at en passager kommer til at indtaste forkerte oplysninger og vælge et af de pågældende sæder, vil personalet finde en anden plads til dem om bord«, forklarer selskabet via sit danske PR-bureau.





Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden