TESTTUR. Turengårtil.dk har testet pladsen på verdens største fly. (Arkivfoto)
Foto: FRANCOIS MORI/AP

TESTTUR. Turengårtil.dk har testet pladsen på verdens største fly. (Arkivfoto)

Fly og lufthavne

Verdens største passagerfly har pladsproblemer

Airbus A380 kan medtage flere passagerer end noget andet fly, men man skal ikke vente sig specielt luksuriøse forhold.

Fly og lufthavne

Verdens største passagerfly, Airbus A380, er nu i fast rutefart mellem en række storbyer. Men selv om flyets dimensioner slår alt, hvad man hidtil har set, skal passagererne ikke forvente sig specielt storslåede forhold om bord.

Faktisk er det en skuffende normal oplevelse at flyve med A380’eren. Ved ombordstigningen er der dog lige en usædvanlig detalje: Der er nemlig tre separate indgange, og her skal man så vælge rigtigt, alt efter om man sidder på øverste etage, forrest eller bagerst på den nederste etage.

LÆS ARTIKEL Også normale passagerer kan komme op på 1. etage, der ellers er forbeholdt rejsende med de dyre business- og førsteklassesbilletter. Helt bagude på 1. sal er der nemlig også et par række til economyrejsende, i hvert fald i den Air France-udgave af kæmpeflyet, som Turengårtil.dk fløj med fra San Francisco til Paris.

Starten er ganske udramatisk – flyet kører og kører, indtil det omsider kommer i luften.

Knapt tilmålt benplads
Udsigten fra Turengårtil.dks sæde, 34 G i stueetagen, var som i ethvert andet fly af den type, der kan krydse Atlanten. Der er ikke noget her, der siger ’verdens største’, hverken når det gælder kabinens højde, bredde eller indretning.

Air France fråser på ingen måde med benpladsen, der kun kan betegnes som knap tilmålt. Toiletterne er også i størrelse ’telefonboks’.

Gæsterne på business og first class har utvivlsomt langt mere luksus til rådighed. I visse udgaver af Airbus A380 er der både bar samt regulære badeværelser, men denne forjættede verden fik Turengårtil.dk ikke noget glimt af på turen.

LÆS ARTIKEL

En smule luksus kan dog opnås også på economy. Nemlig de særlige plussæder med ekstra benplads. De befinder sig ved nødudgangene og andre steder i kabinen, hvor enkelte sæder er pillet helt ud, så man bagved har ubegrænset benplads.

Et plussæde koster 525 kroner oven i den almindelige billetpris, og sådan et spenderede Turengårtil.dk på sig selv. Air France havde dog særdeles ringe held med at få solgt pluspladserne på denne flyvning. Sæderne ved nødudgangene var således ledige, og det var med nogen bitterhed, at Turengårtil.dk kunne se, at andre passagerer fik lov til at flytte hen på disse sæder – uden at betale 525 kroner for fornøjelsen.

Hovedtelefoner er for ringe

Hvert sæde har en lille tv-skærm på ryglænet foran. Det giver adgang til et stort antal film, ca. 50, men de hovedtelefoner, der udleveres, er af ret ringe standard. De er af den type, der sættes fast på øret med en bøjle, men det var svært at placere dem tæt nok på øret, så man kunne få den fornødne lydstyrke.

I hvert fald oplevede Turengårtil.dk, at et ivrigt snakkende 10-årigt fransk barn på den anden side af gangen totalt overdøvede dialogen i filmen ’The Lincoln Lawyer’. Og det er ikke muligt at koble sin egen hovedtelefon til anlægget. Ved landingen i Paris smed piloten flyet ned med et ufølsomt brag. Måske også en følge af flyets vægt og størrelse. Undervejs bliver man også forstyrret af den sædvanlige mængde turbulens. Selv en Airbus A380 må give efter for elementernes rasen.



Har du prøvet at flyve med verdens største fly, og hvad synes du om det? Fortæl om din oplevelse i kommentarfeltet herunder artiklen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden