Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Carsten A. Andersen
Foto: Carsten A. Andersen

VELKENDT. »Cockpittet i A 380 er lidt anderledes end i de mindre fly, men principperne er de samme«, fortæller den danske pilot Jacob Ryfos.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske Jacob styrer verdens største passagerfly

Jacob Ryfos er en af de få piloter i verden, som må flyve en A 380. Her fortæller han om, hvordan det er at have ansvaret for superjumboen.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Blot fire danskere i hele verden har licens og uddannelse til at flyve verdens største passagerfly - det såkaldte A 380 med kælenavnet 'Superjumboen'. Jacob Ryfos, 35 år, fra Gladsaxe ved København, er en af dem. Han styrer A 380 som pilot hos Dubais flyselskab Emirates.

»Den maskine kommer aldrig i luften. Den er simpelthen for stor og for tung. Det tænkte jeg, da jeg stod ved siden af min første A 380,« beretter Jacob Ryfos, da turengårtil.dk møder ham i Dubai, der i dag er hans hjem.

Han husker endnu tydeligt sin første tur i flyet til Paris:

»Første gang jeg skulle flyve A 380 fra Dubai til Paris var jeg stolt. Men svedte også lidt i hænderne, fordi jeg prøvede at huske alt det, jeg havde lært. Nu har jeg fløjet A 380 i omkring et år, og A 380 er mere blevet hverdag. Det er et fly, som så mange andre, selv om det er en meget stor flyver. Jeg ranker dog stadig ryggen, når jeg går ind i verdens største passagerfly, og jeg griner lidt af, at jeg er en af de eneste danskere, som flyver A 380«.

Jacob Ryfos har taget springet fra at flyve med danske charterpassagerer primært til destinationer omkring Middelhavet til Emirates, som flyver med A 380eren til 20 destinationer rundt omkring i verden, blandt andet London, Sydney, New York, Seoul, Johannesburg og Tokyo.

»Jeg har fløjet med Maersk Air og senere Jet Time på charterture. Det var primært flyvninger ud og hjem samme dag til de samme steder. Jeg ville gerne ud i verden og have mere tid til at opleve de steder, vi flyver til. Derfor meldte jeg mig til Emirates. Først fløj jeg med Airbus 330. Men da jeg fik chancen for at flyve A 380, slog jeg til og gik i gang med uddannelsen, som tager to måneder«, forklarer Jacob Ryfos og fortsætter:

»Dels er A 380 et spændende fly, dels flyver det til interessante destinationer. Og man kommer til at flyve med mange nye mennesker, for Emirates har omkring 300 kaptajner og piloter til A 380. De kommer fra alverdens lande. Så de kan hurtigt sige, hvad man skal opleve, og hvor man skal gå hen, når man kommer til en destination«.

Nyder at flyve A 380

Jacob Ryfos har som regel 24 timer på en destination, inden han skal flyve tilbage. Han flyver cirka fire ture om måneden, hver på omkring tre dages længde og nyder hver en flyvning.

»A 380 er let at flyve og udstyret med den nyeste teknologi. Der er ikke så meget forskel på A 380 og andre fly end størrelsen. Cockpittet er lidt anderledes end mindre fly, men for os er det bare en flyver. Det var spændende de første gange, man sad i cockpittet. Men flyet er stadig noget af det mest fantastiske. Et fly som er rigtig godt at flyve, som kan alt og har alt, man måtte ønske sig, men som kan være lidt tung at manøvrere«.

Jacob Ryfos havde ikke overvejet, at man kunne proppe 600 mennesker ind i et fly, før han pludselig stod med ansvaret for et sådan. Et ansvar han tager på sig:

»Man tænker måske ikke så meget over det i det daglige. Men man er klar over, at det er et stort ansvar - ikke kun over for sig selv men også over for passagererne. Det er jo ikke verdens sværeste job, når det går godt. Det er først, hvis noget går galt, vi skal vise, det vi har lært, og det vi får pengene for«, siger Jacob Ryfos.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han ønsker ikke at oplyse, hvad han tjener hos Emirates.

»Det er mindre end i Danmark, men jeg får mere udbetalt«, siger han og henviser til, at ansatte hos Emirates er bosat i Dubai og derfor ikke betaler skat. Desuden er der en lang række goder som betalt forsikring, skole, telefon, lejlighed eller hus, mulighed for behandling hos læge eller på sygehus, billige billetter hjem til Danmark mv. Til gengæld må ansatte i Emirates ikke være medlem af en fagforening.

Varmen er et plus

Efter hvad Turengårtil.dk erfarer ligger lønnen for en kaptajn på omkring 700.000 kroner om året, plus goder, mens en styrmand ligger på omkring 550.000 om året plus goder.

Og er man glad for varme, er Dubai jo bestemt ikke det værste sted at bo.

»Når jeg snakker med familien hjemme i Danmark klager de over, at de ikke har set solen i tre måneder. »Det var da pudsigt«, siger jeg så, for jeg sidder netop på terrassen med et glas hvidvin i strålende sol. Hernede er vejret næsten altid godt«, fortæller Jacob Ryfos, der har New York som yndlingsby, fordi »det er en levende by, hor man altid kan finde et sted, som er åbent«.

»Det er det samme med Dubai. Se på hvordan byen så ud for 10-12 år siden. Dengang var den højeste bygning på 12 etager. Nu ligger verdens højeste bygning på 828 meter her, og byen udvikler sig hele tiden. Man kan altid finde et sted, som har åbent, og restauranter med virkelig god indisk, kinesisk eller mexicansk mad. Her er alle nationaliteter, fancy natklubber, sportscentre og nogle strande, som er flottere end på Mauritius, hvor jeg selv har været«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jacob Ryfos ser derfor ingen grund til at skifte job foreløbig:

»Man kan nok ikke sige, at flyvning med A 380 er en drengedrøm, som gik i opfyldelse. For dengang jeg var dreng eksisterede A 380 ikke. Det var den store Jumbo Boeing 747. Men jeg drømte om at komme til at flyve med verdens største flyvemaskine, og den drøm er gået i opfyldelse. Nu er jeg pilot i A 380 og regner med at blive kaptajn, når jeg har flyvetimer nok. Jeg bliver i Dubai, så længe det er sjovt. Jeg har ikke lyst til at bytte med noget andet«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden