Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Philip Ytournel/Philip Ytournel
Foto: Philip Ytournel/Philip Ytournel

Undren. Hvorfor har nogle fly installeret askebægere, når rygning på turen er forbudt?

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Få svar på 10 mystiske procedurer på flyrejsen

Hvorfor er der askebægere i røgfri fly? Og hvorfor skal lyset slukkes under start og landing? Få forklaringen på nogle af de mange regler på flyveturen.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En flyrejse byder på en lang række af mærkelige beskeder og meldinger, som passagererne måske enten ikke forstår – eller måske er ligeglade med.

Det er nok ikke ret mange af de erfarne rejsende, der følger med, når personalet gennemgår sikkerhedsreglerne, inden flyet går i luften. Og er det mon virkelig nødvendigt at forklare reglerne om sikkerhedsseler, redningsveste og iltmasker i detaljer før hver eneste flyvning?

Vi har bedt SAS’ kommunikationskonsulent Pernille Christel Andersen og Cimber Sterlings kommunikationsdirektør Signe Thorup om nogle svar på disse spørgsmål.

1. Hvorfor er der askebæger på toiletterne på flyet, når rygning nu er strengt forbudt?

Cimber Sterling: »At der er rygeforbud på alle Cimber Sterlings fly er et valg, vi selv har truffet. Det er ikke alle flyselskaber, der har rygeforbud. Flyet er født med askebægere«.

SAS: »Det er et levn fra gamle dage, hvor rygning var tilladt om bord. I vores nye fly – CRJ 900 – er der ikke askebægre hverken i stolenes armlæn eller på toiletterne«.

2. Hvorfor skal stoleryggen klappes op til lodret ved start og landing?

Cimber Sterling: »Det er en del af safety-rutinerne. Hvis du skal ud af flyet hurtigt, vil et sænket ryglæn spærre den fri passage for dig selv og andre passagerer. Det er også årsagen til, at bordet skal være klappet op. Under start og landing tages der ekstra safety-forbehold, da flyet enten er i berøring med jorden eller tæt på, og derved øges risikoen for incidents (episoder, red.)«.

SAS: »I tilfælde af en uforudset hændelse eller kraftig opbremsning er en oprejst stol-position med til at sikre den bedste beskyttelse for både passageren i sædet og den passager, der sidder bagved«.

LÆS ARTIKEL

3. Hvorfor er lyset slukket i kabinen under start og landing?

Cimber Sterling: »Det er også en del af vores safety-rutiner. Besætningen kan bedre orientere sig uden for flyet i en nødsituation, når der også er mørkt i kabinen. Det er også årsagen til, at vindues-skodderne skal være åbne«.

SAS: »Det kan sammenlignes med, at man heller ikke kører bil om natten med kabinelyset tændt. Slukket lys giver det bedste nattesyn«.

LÆS ARTIKEL

4. Hvorfor siger man ’boarding completed’ på engelsk, når alle folk er om bord?

Cimber Sterling: »’Boarding completed’ er en intern instruktion fra piloterne til stewardesserne og således ikke en besked til passagererne. Branchesproget i luftfart er engelsk på tværs af alle selskaber og lande verden over«.

LÆS ARTIKEL

5. Er det nødvendigt at forklare passagererne, hvordan de f.eks. spænder sikkerhedsselen?

Cimber Sterling: »Lovgivningen dikterer, at instruktionen om, hvordan man spænder sit sædebælte, skal vises i både tale og skrift«.

LÆS ARTIKEL

6. Hvad er det for et lille ’bing’, som kommer, lige inden man skal til at lette, og igen, når man skal lande?

Cimber Sterling: »Det lille bling betyder ’Cabin crew take your seats’ – altså besked til kabinebesætningen om, at de skal indtage deres pladser«.

7. Kan enhver åbne flyets døre under flyvning?

SAS: »Ingen kan åbne flyets døre under flyvning – heller ikke besætningen. Så længe flyet er i luften, er lufttrykket i kabinen højere end udenfor. Derfor er det umuligt at åbne dørene«.

LÆS ARTIKEL

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

8. Bliver luften i flyet ’udskiftet’ undervejs, eller er det samme ilt i kabinen fra start til slut?

SAS: »Luften udskiftes hele tiden, og kun en lille del af den recirkuleres. Luften kommer fra flyets motorer, hvor den komprimeres. Derefter går den gennem flyets airconditionsystemer, hvor den bliver kølet ned og renset, før den kommer ind i kabinen«.

Cimber Sterling: »Den bliver skiftet undervejs, dog genbruges noget af luften for at spare brændstof«.

LÆS ARTIKEL

9. Hvorfor fortæller kaptajnen nogen gange om sigtbarheden på destinationen?

SAS: »Sigtbarheden er vigtig for en pilot, da den har indflydelse på både start og landing. Men sigtbarheden er også vigtig for piloterne, når de er i luften. Piloternes forhold til sigtbarheden er meget mere nuanceret end blot de gængse vendinger som tåget, klar eller diset«.

Cimber Sterling: »I Cimber er det kutyme, at piloten briefer, hvis sigtbarhed kan eller vil have konsekvens for indflyvningen i form af f.eks. turbulens«.

10. Hvad er det for en lillebitte lap med stregkoder, som personalet ved bagage drop-skranken undertiden piller af den store bagageseddel og sætter på kufferten?

SAS: »Den lille seddel rummer de samme informationer som den store, og den sikrer, at kufferten når frem, hvis den store seddel skulle blive revet af under flyveturen«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden