Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Allan Graubæk
Foto: Allan Graubæk

RØRGANG. De indkapslede og blødt gyngende rullefortove bidrager til den charme, der trods alt er over lufthavnen.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Paris' store lufthavn er en charmerende rodebutik

Charles de Gaulle-lufthavnen ved Paris synes at være under konstant ombygning.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der venter tit en overraskelse, når man lander i Charles de Gaulle-lufthavnen nord for Paris. Nye vægge sættes op, forretninger forsvinder, nye smutveje opstår. Ombygningen synes at være konstant, men det kan også have sin charme.

Beliggenhed: Fra lufthavnen er der 33 km til Triumfbuen i Paris.

Hurtigste og nemmeste transport til Paris er RER-toget, der holder på flere stationer i centrum, og man kan køre videre med metro på samme billet.

Turen koster 10 euro (75 kroner). Både bus, taxi og private shuttlebusser kører fra lufthavnen, men på grund af trafikken kan turen tager længere tid end med tog.

Indtjekning og sikkerhedskontrol: Af de flyselskaber, der flyver fra Paris til Danmark, er det kun SAS, der bruger terminal 1, og selskabet har kun tre automater til checkin.

Alligevel går det erfaringsmæssigt ret hurtigt at tjekke ind – mange har sikkert gjort det inden ankomsten til lufthavnen.

Sikkerhedskontrollen foregår helt ude ved afgangsgaten, og kun sjældent er der ventetid af betydning.

Indretning: Terminal 1 er en cirkelformet bygning, og ved hjælp af rullende fortove er der aldrig ret langt at gå ud til flyet.

Dårlig skiltning gør det let at fare vild. Især ved ankomsten til Paris, hvor mange rejsende formentlig skal finde frem til RER-togforbindelsen ind til Paris.

Her skal man vide, at man skal følge skiltet ’CDGVAL’, som nogle steder har underteksten ’Airbus Shuttle’, som dog ikke antyder, at det er toget til Paris.

SAS’ afgangsområde blev bygget om for et par år siden.

Der er udmærkede siddepladser, lettilgængelige toiletter og en lille café. Ved Politikens seneste besøg var cafeen dog ude af stand til at servere kaffe.

Service og faciliteter: Wi-fi er gratis. Man skal registrere sig med navn, alder og mailadresse, som dog ikke behøver at være korrekt.

Efter lidt vandren rundt finder man frem til området med spisesteder, som absolut ikke er ophidsende:

Nogle sandwichbarer, en McDonald’s samt en rigtig restaurant, Hippopotamus, som hæver sig en del over burgerniveauet.

Konklusion: Der er noget charmerende over lufthavnens 1970’er-agtige betonstil under konstant ombygning. Men man har ikke lyst til at opholde sig her et minut længere end nødvendigt.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden