LEGENDE. Concorde fløj sin sidste ruteflyvning i 2003. Nu arbejder Airbus med et endnu mere ekstremt fly.
Foto: AP/AP

LEGENDE. Concorde fløj sin sidste ruteflyvning i 2003. Nu arbejder Airbus med et endnu mere ekstremt fly.

Fly og lufthavne

Udkast til ny Concorde: Den skal være dobbelt så hurtig

Airbus har udtaget patent på en ny flytype, der kunne blive Concorde nr. 2. Flyet skal lette næsten lodret.

Fly og lufthavne

Flyvehøjde: 30 kilometer.

Hastighed. Mach 4, altså fire gange lydens hastighed.

Antal passagerer: 20.

Flyproducenten Airbus har netop indgivet patentansøgning på en flytype med ovenstående grunddata, og hvis det nogensinde bliver til virkelighed, kunne det blive en ny Concorde. Bare dobbelt så hurtig. Dermed skulle det blive muligt at flyve fra London til New York på en time eller halvanden.

Concorde klarede det på tre timer, og et nutidigt passagerfly bruger syv timer på det.

Der er god grund til, at det er Airbus, der har udarbejdet planerne for et nyt supersonisk passagerfly.

Det fransk-britiske konsortium, der byggede Concorde-flyet, udviklede sig gennem årene til til Airbus.

Og det var også Airbus, der stod for vedligeholdelsen af Concorde frem til 2003, hvor alle flyvninger blev indstillet.

Her blev det for dyrt at holde flyet i rutedrift, og kunderne havde heller ikke længere råd til at flyve med det.

Meget bedre end den originale Concorde

Men Airbus har ikke mistet appetitten på supersonisk flyvning. Det er den særlige gren af firmaet, European Aeronatic Defense And Space Company, der har udarbejdet planerne om det nye fly.

Airbus noterer i patentet, at der hidtil har været to supersoniske passagerfly, Concorde og det sovjetiske Tupolev TU 144.

»Det nye fly, som foreslås her, vil have markant bedre ydeevne end disse to fly«, hedder det i patentpapirerne, som kan ses her.

Den nye Concorde – eller hvad flyet kommer til at hedde – er meget mindre end originalen. Derfor skrumper det mulige antal af passagerer fra 100 til kun 20.

Oplevelsen af starten må blive ekstremt dramatisk i det nye fly. Det er nemlig tanken, at det skal starte omtrent lodret, altså næsten som en rumraket.

Det kræver en hel anden slags kræfter end i det oprindelige Concorde.

Tre motortyper arbejder på skift

Det nye fly kan derfor ende med at få tre motortyper: Normale jetmotorer, der formentlig skal bruges, når flyet bevæger sig langsommere end lydens hastighed. De trækker sig ind i skroget, når flyet når overlydsfly.

Derefter er det særlige ramjetmotorer, der tager over op til topfarten på ca. 4.500 km/t. Det er motorer, der bruger flyets hastighed til at presse luften ekstra meget sammen, inden den kommer ind i motorerne. Det giver ekstra effekt.

Men derudover vil den nye Concorde også have en regulær raketmotor, som skal bruges under starten. Når raketmotoren bliver fyret af, skal passagererne nok ikke sidde med champagneglassene fyldt. For det er her, at flyet stiger næsten lodret.

Overlydsbraget skal væk

Den største hæmsko for den oprindelige Concordes succes var det brag, den udsendte, når den gennembrød lydmuren.

Det betød, at Concorde ikke fik tilladelse til at flyve med overlydshastighed over land – kun over vand, hvor braget ikke kunne genere.

Den nye Concorde skal også gennembryde lydmuren, og Airbus’ teknikere antyder i papentpapiret, at der er fundet en metode til at undgå braget på. Det er dog ikke uddybet nærmere.

Hvordan økonomien i projekt ’ny Concorde’ kan hænge sammen, er der ingen vurdering af i patentet.

Flyveturen i den oprindelige Concorde var dyr nok, og her var der op til 100 passagerer til at dele regningen.

I Concordens bedste dage kostede en enkeltbillet fra London til New York 40.000 kroner. Et simpelt regnestykke vil derfor sige, at det kan koste 200.000 kroner at flyve med den nye Concorde, hvis det da nogensinde bliver aktuelt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Til VIP-rejsende med hastværk

Airbus siger om den mulige kundekreds:

»Det kan være forretningsfolk eller VIP-rejsende, der har behov for at flyve til et kontinent til et andet og retur på samme dag«.

Det kan også tænkes, at flyet udvikles til militære formål. Det kan blive brugt til ultrahurtig transport af elitesoldater eller affyring af forskellige former for præcisionsvåben, anfører Airbus.

Flyet skal flyve på komprimeret ilt og brint, der betegnes som ’fremtidens brændstof’.

Maksimal rækkevidde bliver 9.000 km, f.eks. Paris-San Francisco eller Tokyo-Los Angeles. De strækninger vil tage tre timer.

Et ryk - og så var farten Mach 2

Men måske er der allerede nu tidligere Concorde-kunder, der ser frem til en tur i det nye fly, der altså kommer op over 4.000 km/t.

En af Politikens læsere, Ulrik Dan Danstrøm, har beskrevet, hvordan han oplevede en tur med Concorde fra London til New York i begyndelsen af 1990’erne:

»Da flyet kørte ud af startbanen, tænkte jeg, at det føltes som at sidde i en racerbil. Man kunne mærke de små bump i startbanen, og støjende var det. Men alligevel var der noget overdådigt over det lille, men berømte og fantastiske fly. Da vi nåede det vestligste punkt i England. kunne man se på displayet. at farten blev sat op og nåede Mach 2. Det eneste, man kunne mærke i kabinen var et lille ryk – ikke andet«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce