Fremgang. Passagererne fortsætter med at flyve mere og mere fra Danmarks største lufthavn. Grafik: Jens Mørch

Fremgang. Passagererne fortsætter med at flyve mere og mere fra Danmarks største lufthavn. Grafik: Jens Mørch

Fly og lufthavne

Top 10: Her er de største flyselskaber i Københavns Lufthavn

Du kan nok godt gætte nummer 1, men hvem er de andre på listen?

Fly og lufthavne

I 2015 slog Københavns Lufthavn (CPH) sin egen passagerrekord for femte år i træk. 26,6 millioner passagerer rejste gennem lufthavnen med et væld af forskellige flyselskaber.

Vi har fundet de 10 mest benyttede og har spurgt en række fagfolk - Ole Stouby, direktør rejsesøgemaskinen travelmarket.dk, Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank og Peter Pontoppidan, redaktør på nyhedsportalen cphtraveller.dk - om, hvem de forskellige selskaber er, og hvem de henvender sig til.

Vi begynder fra bunden:

10. Finnair

Foto: Finnair/Airbus


Ugentlige afgange fra CPH: 26
Antal passagerer fra CPH i 2015: 378.553
Procent af samlet passagertal: 1 procent
Hovedrute: CPH-Helsinki
Etableret: 1923
Særkende: Det statsejede finske Finnair satser benhårdt på at blive et af de selskaber, der er førende på at flyve rejsende til og fra Asien og Europa. Ideen er at udnytte, at Finland ligger geografisk heldigt placeret, idet ruten fra Helsinki er en af de korteste fra Europa til Asien. Ambitionen ser ud til at lykkes. For nylig viste en analyse, at mere end halvdelen af de rejsende fra de nordiske lande flyver med Finnair, når de skal til Asien. Mens SAS har fire destinationer i Asien, har Finnair hele 15. Finnair er medlem af flyalliancen One World.
Bonusinfo: Finnair holder godt fast i det finske. På langdistanceruterne er service af det finske mærke Iittala og tæpper og puder fra finske Marimekko. Enkelte fly er også dekoreret med de ikoniske Marimekko-blomster. Desuden kan Tove Janssons mumitrolde opleves i forbindelse med Finnair – eksempelvis som udsmykning på fly til Japan.

9. Air France

Foto: CHRISTOPHE ENA/AP


Ugentlige afgange fra CPH: 35
Antal passagerer fra CPH i 2015: 387.771
Procent af samlet passagertal: 1 procent
Hovedrute: CPH-Paris
Etableret: 1933
Særkende: Et typisk full service-selskab, et af de store traditionelle statsejede selskaber i Europa. Fra København sender de forrentnings- og fritidsrejsende ned til Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris, der også er et stort knudepunkt for rejser videre ud i verden. Air France er i dag en del af det hollandske KLM i et fælles statsejet ejerskab og er relativt fornuftigt kørende rent økonomisk, selv om de på det seneste har været hyppigt ramt af strejker. Air France er medlem af flyalliancen Skyteam.
Bonusinfo: Sammen med KLM er Air France et af Europas største flyselskaber.

8. Air Berlin

Foto: Andreas Wiese/Air Berlin/www.fotografie-wiese.de


Ugentlige afgange fra CPH: 45
Antal passagerer fra CPH i 2015: 482.982
Procent af samlet passagertal: 2 procent
Hovedrute: CPH-Berlin
Etableret: 1978
Særkende: Air Berlin er en hybrid mellem et full service-selskab og et lavpris-selskab. Det betyder, at de har forholdsvis lave billetpriser og samtidig relativ høj service. Men det er ikke en model, der fungerer særlig godt, for Air Berlin taber penge i øjeblikket. Ejeren bag, Etihad fra De Forenede Arabiske Emirater, har derfor gang i omstruktureringer. Air Berlin sender både danske turister til Berlin eller videre derfra ned i Sydeuropa. Air Berlin er i øvrigt medlem af flyalliancen One World.
Bonusinfo: Air Berlin har oprindeligt specialiseret sig i at flyve til destinationer i Middelhavsområdet, hvor Mallorca i dag stadig er selskabets vigtigste destination.

7. KLM

Foto: LMD/AP


Ugentlige afgange fra CPH: 42
Antal passagerer fra CPH i 2015: 515.993
Procent af samlet passagertal: 2 procent
Hovedrute: CPH-Amsterdam
Etableret: 1919
Særkende: KLM er den anden arm i samarbejdet Air France/KLM. Selskabet er ret stort i Skandinavien, hvor de efter SAS og Norwegian formentlig er det selskab, der flyver flest passagerer fra de skandinaviske lufthavne. I Danmark flyver KLM fra både København, Aalborg og Billund og har en klar strategi, hvor det satser på at levere passagerer fra mindre byer og ned til Amsterdam og derfra videre ud i verden. På den led er de en alvorlig konkurrent til SAS. KLM er medlem af flyalliancen Skyteam.
Bonusinfo: KLM - eller KLM Royal Dutch Airlines som det retteligt hedder - er verdens ældste flyselskab, der stadig opererer under sit oprindelige navn.

6. British Airways

Foto: Sang Tan/AP


Ugentlige afgange fra CPH: 40
Antal passagerer fra CPH i 2015: 519.775
Procent af samlet passagertal: 2 procent
Hovedrute: CPH-London (Heathrow)
Etableret: 1974
Særkende: British Airways er den store engelske gigant, der er medlem af flyalliancen One World, og dermed den store europæiske konkurrent til Lufthansa, der er med i Star Alliance og KLM/Air France, der er en del af Skyteam. British Airways er meget stærk på de oversøiske ruter, hvor de har formået at bevare et produkt, der stadig er alt inklusive. Selv om alle lavprisselskaberne flyver billigt fra København til London er British Airways ikke pressede på deres hovedrute, fordi de først og fremmest flyver danskere til London for at sende dem videre ud på de ekstremt mange andre ruter.
Bonusinfo: British Airways var sammen med Air France det eneste selskab, der fra 1976 til 2003 fløj med verdens hurtigste passagerfly Concorden. For 40.000 kroner kunne man rejse fra London til New York på kun tre en halv time.

5. Lufthansa

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Foto: Michael Probst/AP


Ugentlige afgange fra CPH: 68
Antal passagerer fra CPH i 2015: 603.951
Procent af samlet passagertal: 2 procent
Hovedrute: CPH-Frankfurt
Etableret: 1953
Særkende: Lufthansa er det klassiske netværksselskab og tæt allieret med SAS som den tyske mastodont også er sammen med i flyalliancen Star Alliance. Frankfurt er selskabets store knudepunkt og også her, mange danske rejsende flyver til, når de skal sendes videre ud på Lufthansas store rutenetværk. Selskabet klarer sig fornuftigt, men har også deres at slås med i en branche, der er under opbrud. Lufthansa har i de seneste år kæmpet med mange strejker som en konsekvens af de tricks, selskabet forsøger sig med for at kunne hamle op med lavprisselskaberne.
Bonusinfo: Indimellem går der rygter om, at Lufthansa vil overtage SAS. Ligesom Lufthansa i forvejen ejer Austrian og Swiss og lavprisselskabet Germanwings. Hvis selskabet også overtager SAS, vil det få hele Norden på kortet, og det vil have stor strategisk betydning.

4. Ryanair

Foto: RYANAIR


Ugentlige afgange fra CPH: 117
Antal passagerer fra CPH i 2015: 715.251
Procent af samlet passagertal: 3 procent
Hovedrute: CPH-London (Luton)
Etableret: 1985
Særkende: Efter voldsom debat og fagforeningspalaver fløj Ryanair første gang fra Københavns Lufthavn i marts 2015. Med en fjerdeplads på listen er det på under et år lykkedes det irske 'bad boy'-selskab at katapultere sig selv ind blandt de mest benyttede selskaber fra Københavns Lufthavn. Ryanair, der kategorisk nægter at samarbejde med fagforeninger, er efter flere år med skandalesager i gang med at blødgøre sit image.
Bonusinfo: Ryanair har på få år banket alle de etablerede selskaber i Europa og er nu kontinentets største lavprissselskab med 106 millioner passagerer, der flyver til cirka 200 destinationer i 31 lande.

3. Easyjet

Foto: JOACHIM ADRIAN (Arkiv)


Ugentlige afgange fra CPH: 126
Antal passagerer fra CPH i 2015: 1,5 mio.
Procent af samlet passagertal: 6 procent
Hovedrute: CPH-London (Luton)
Etableret: 1995
Særkende: EasyJet er rendyrket lavpris og næstefter Ryanair Europas største lavprisflyselskab målt i antallet af passagerer. EasyJet er i direkte konkurrence med Ryanair og Norwegian og klarer konkurrencen rimelig godt. Ryanair er typisk det billigste selskab, når du søger billetter på ruter, hvor begge selskaber flyver, men easyJet er meget prisbevidste. EasyJet er et af de selskaber, der har været med til at presse priserne ned på flybilletter i Danmark.
Bonusinfo: Udover flyselskabet Easyjet har stifteren bag, briten Stelios Haji-Ioannou, også etableret lavprisselskaber indenfor andre erhvervsgrene som eksempelvis Easymobile og Easycar.

2. Norwegian

Foto: Finn Frandsen


Ugentlige afgange fra CPH: 356
Antal passagerer fra CPH i 2015: 4,5 mio.
Procent af samlet passagertal: 17 procent
Hovedrute: CPH-Aalborg
Etableret: 1993
Særkende: Norwegian har store planer, meget store planer. Det er et fremadstormende selskab, der ekspanderer på både langdistanceruterne og de korte ruter i Europa. Man skal huske på, at Norwegian ikke længere bare er et nordisk selskab - 40 procent af selskabets passagerer kommer uden for det nordiske område. Norwegian er et lavpriskvalitetsprodukt, der appellerer både til de fritidsrejsende og i stigende grad også til de forretningsrejsende. I modsætning til de andre lavprisselskaber flyver Norwegian til de primære lufthavne i Europa, har spritnye fly og gratis wifi. Det er et meget attraktivt produkt.
Bonusinfo: Halefinnerne på Norwegians fly er udsmykket med nordiske personligheder, der har »flyttet grænser, udfordret det etablerede og inspireret andre«, som Norwegian selv formulerer det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

1. SAS

Foto: Thomas Borberg


Ugentlige afgange fra CPH: 1.162
Antal passagerer fra CPH i 2015: 10,2 mio.
Procent af samlet passagertal: 39 procent
Hovedrute: CPH-Stockholm
Etableret: 1946
Særkende: SAS er stadig et meget dedikeret nordisk flyselskab med et fintmasket rutenetværk med masser af destinationer og samarbejder, der betyder, at du kan komme hele verden rundt på en SAS-billet. Selskabet satser på de forretningsrejsende og på at få de forretningsrejsende til at flyve med SAS i deres fritid. SAS har været igennem nogle hårde år, men har lige nu ikke stået bedre konkurrencemæssigt og finansielt de sidste 10 år. De udvikler forretningen, skaber gode tilbud til kunderne og er i gang en ambitiøs langdistancesatsning. SAS er desuden medlem af flyalliancen Star Alliance.
Bonusinfo: Til august har SAS 70 års jubilæum. Vil du gennemgå selskabets historie er SAS Museet uden for Gardarmoen-lufthavnen i Oslo et besøg værd. Du kan se modeller af alle de flyvemaskinetyper, SAS har haft i sin flåde, samt en komplet samling steward- og stewardesseuniformer.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Sune Højrup Bencke eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce