Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Ahn Young-joon/AP
Foto: Ahn Young-joon/AP

MOBILSTOP. I lufthavne verden over bliver Galaxy Note 7 mobiler fra Samsung underkastet særlige krav. For en sikkerheds skyld.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

SAS forbyder Samsungs nye telefon i bagagen

Batteriet i den nye Samsungmodel risikerer at eksplodere og bryde i brand.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ejere af en helt ny mobil fra Samsung vil blive mødt med særlige foranstaltninger, når de rejser med SAS og en række andre flyselskaber.

Mobilen må ikke checkes ind med bagagen, og har man den i lommen eller håndbagagen skal den være slukket på hele turen. Den må under ingen omstændigheder oplades undervejs.

De nye forholdsregler kommer efter en række ulykker med Samsung Galaxy Note 7, forklarer pressetalsmand i SAS, Frederik Henriksson.

»Både de amerikanske og de europæiske flymyndigheder har været ude med stærke anbefalinger om, at flyselskaberne tager deres forholdsregler overfor telefonen. Dem har vi valgt at følge«, siger Frederik Henriksson.

FIASKO:

Batteriet i Samsung Galaxy Note 7, som kom på markedet for knap en måned siden og er solgt i cirka 2,5 millioner eksemplarer, har vist sig at kunne eksplodere, særligt når telefonen lades op. Samsung selv har nu bedt kunderne om at stoppe med at bruge telefonerne og lover at ombytte defekte mobiler.

Men så længe de er i omløb, griber SAS og andre flyselskaber ind. I SAS blev stramningerne indført fredag aften og kom i brug i praksis i går morges, ifølge talsmanden med positiv respons fra kunderne.

»Når det handler om sikkerhed, og når vi forklarer kunderne om problemet, så er de godt tilfredse med, at vi reagerer. Desuden er det de færreste, der i forvejen har pakket deres mobil ned i den bagage, de checker ind. Så for kunderne gør det ikke den store forskel«, siger Frederik Henriksson.

Men hvorfor må man have mobilen med i håndbagagen, hvis den kan eksplodere?

»Når den er slukket og ikke bliver ladet op, så skulle der ikke kunne ske noget. Ulykkerne er fremfor alt sket, når telefonen har været under opladning. Men skulle der ske noget, er det bedre, at den er i kabinen, hvor vi har mulighed for at påvirke situationen«, siger Frederik Henriksson.

IPHONE 7:

SAS regner med, at de strammere regler for Samsung Galaxy Note 7 fortsætter, indtil luftfartsmyndighederne afblæser deres advarsel mod telefonen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden