Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Invasion. På kun få år er det lykkedes Ryanair at blive et af de store flyselskaber i Københavns Lufthavn.
Foto: Joerg Sarbach/AP

Invasion. På kun få år er det lykkedes Ryanair at blive et af de store flyselskaber i Københavns Lufthavn.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ryanair åbner fire nye ruter fra Københavns Lufthavn

København er vigtig for Ryanair, mener aktieanalysechef. Det er omvendt, siger Ryanairs direktør.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I sommersæsonen 2017 vil Ryanair udvide sit rutenetværk fra Københavns Lufthavn med fire nye destinationer.

Det drejer sig om Pescara i Italien, Valencia i Spanien, Zadar i Kroatien og Thessaloniki i Grækenland. Det blev offentliggjort på et pressemøde i København torsdag formiddag, hvor Ryanairs administrerende direktør, Michael O'Leary, var til stede.

»Vi fortsætter vores vækst. Og vi forventer at være det selskab, der fremover står for den største vækst i Københavns Lufthavn, så vi går fra 2,5 millioner passagerer til 5 millioner«, lød det.

Med de fire nye ruter kommer Ryanair op på i alt 18 ruter og 120 ugentlige afgange fra København.

Aktieanalysechef i Sydbank med speciale i luftfart, Jacob Pedersen, siger til Poltiken, at de fire nye ruter er en stille og rolig udbygning af Ryanairs aktiviteter i Københavns Lufthavn.

»For hver ny rute Ryanair åbner, øger selskabet trykket på de andre aktører. De fortsætter strategien med at åbne ruter til steder, der i forvejen ikke er serviceret, hvor de kan flyve til en til to gange om ugen med fyldte fly og dermed tjene penge. Det er et angreb på de andre selskaber, men ikke et frontalangreb«, siger Jacob Pedersen.

Hans pointe er, at selv om Ryanair flyver til en lufthavn, som ingen af konkurrenterne flyver til, kan det være, at der er nærliggende lufthavne, man kan trækker kunder fra.

Jacob Pedersen mener, at Københavns Lufthavn er en vigtig brik for Ryanair, fordi lufthavnen er en betydningsfuld del af selskabets ambition om fremover at flyve fra de store lufthavne i stedet for små regionale lufthavne.

Til det svarer administrerende direktør, Michael O'Leary, at det er København, der har brug for Ryanair og ikke omvendt.

»Københavns Lufthavn vil gerne vokse. Men hvor skal den vækst komme fra? Det er os, der leverer den«, siger Michael O'Leary med henvisning til, at ingen andre selskaber i lufthavnen åbner ruter med samme fart som Ryanair.

Ifølge Jacob Pedersen skal den udmelding dog tages med et gran salt.

»Jeg læser jo Ryanairs regnskaber og tro mig, København er en de lufthavne, der nævnes oftest, fordi den repræsenterer nye vækstmuligheder for Ryanair. Der er større omkostninger for Ryanair ved at flyve til de store primære lufthavne, men til gengæld er passagergrundlaget også større, så der er bedre mulighed for at fylde flyene op og dermed tjene flere penge«, siger Jacob Pedersen.

Ryanair fløj første gang fra København i marts 2015 under stor mediebevågenhed, idet Ryanair kategorisk nægter at samarbejde med fagforeninger og dermed tegne overenskomst med selskabets ansatte.

Siden debuten for kun halvandet år siden er det lykkedes for Ryanair at katapultere sig selv op som det tredjemest benyttede selskab i Københavns Lufthavn efter Norwegian og SAS. Ryanair er Europas største flyselskab med 117 millioner kunder årligt.

Ryanair flyver også fra Billund Lufthavn og Aarhus Lufthavn.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Sune Højrup Bencke eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden