Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Lufthansa har gennem længere tid været interesseret i at overtage dele af Air Berlin. Foto: AP Photo/Martin Meissner, File
Foto: Martin Meissner/AP

Lufthansa har gennem længere tid været interesseret i at overtage dele af Air Berlin. Foto: AP Photo/Martin Meissner, File

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ryanair anklager Lufthansa og den tyske regering for aftalt spil

Lufthansa og regeringen har slået ring om Air Berlin, så Lufthansa kan overtage selskabet gældsfrit, mener det irske lavprisselskab. Luftfartsekspert kan godt forstå Ryanairs frustrationer.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En lidt for kærlig relation mellem Tyskland og landets største flyselskab, Lufthansa. Det mener det irske lavprisselskab Ryanair, der skyder med skarpt mod de to parter.

Det sker efter, landets næststørste tyske selskab, Air Berlin, i tirsdags gik i betalingsstandsning efter en lang periode med slingrekurs og blodrøde regnskaber. Flyselskabet har dog fortsat sine flyvninger, fordi den tyske regering har givet et lån på 1,1 milliarder kroner.

Den officielle begrundelse for lånet er for at sikre, at tusindvis af kunder ikke strander rundt om i verden og for at sikre de 7.200 Air Berlin-medarbejdere i landet. Den tyske regering forventer, at lånet betales tilbage bl.a. ved et salg af 'slots', altså start- og landingsrettigheder, der kan være en yderst lukrativ forretning for flyselskaberne.

Samme dag som Air Berlin oplyste børsen i Frankfurt, at det gik i betalingsstandsning, kom Lufthansa Gruppen med en pressemeddelelse om, at den i samarbejde med den tyske regering vil omstrukturere Air Berlin.

Men Ryanair anklager Lufthansa og regeringen for en »tydelig sammensværgelse« om at lade Air Berlin gå i betalingsstandsning, sådan at Lufthansa kan overtage Air Berlin uden, at selskabet har en kæmpe gældskolds om benet.

»Insolvensen er tydeligvis arrangeret, så Lufthansa kan overtage et gældsfrit Air Berlin, hvilket vil være et brud på Tysklands og EU's konkurrenceregler«, lyder det ifølge BBC fra Ryanairs talsperson Robin Kiely.

Denne form for 'studehandel' hindrer konkurrenter - som Ryanair - i at komme til fadet og vinde de flypassagerer, som Air Berlin har tabt, mener Ryanair. Selskabet påpeger, at det vil gå ud over flypassagererne, fordi man vil se, at Lufthansa sætter billetpriserne op på indenrigsruter i Tyskland.

Luftfartskender: Kan godt forstå Ryanairs irritation

Aktieanalysechef i Sydbank, Jacob Pedersen medgiver, at den tyske regering været forudseende at lægge ring om Air Berlin ved at holde det på vingerne via det lån, der er blevet givet. Og nu ligger det i kortene, at Lufthansa skal overtage en stor andel af selskabets aktiver.

»Lufthansa og den tyske regering har sat kampen om Air Berlin-kunderne ud af kraft med den manøvre«, siger Jacob Pedersen, der godt kan forstå, at Ryanair er »irriteret over det«. Om det er konkurrenceforvridende har Jacob Pedersen ikke nok juridisk kendskab til at vurdere.

»Men jeg kan i hvert fald konstatere, at kampen om alle de Air Berlin-kunder og ruter, der ellers ville være i frit spil for andre flyselskaber, den kommer vi ikke til at opleve. Air Berlin flyver videre, og Lufthansa vil angiveligt overtage en stor del af Air Berlins aktiviteter«, lyder vurderingen fra Jacob Pedersen.

Lun på de tyske flypassagerer

Ryanair har for flere år siden set sig varm på det tyske marked, men indtil nu er det kun lykkedes selskabet at få fodfæste i lufthavne som Berlin, Düsseldorf, Køln og Frankfurt. Transportanalytiker Gerald Khoo fra investeringsbanken Liberum Capital har ud fra august måneds flytrafik i Tyskland udregnet for BBC, at syv pct. af Ryanairs flyvninger er til eller fra en lufthavn i Tyskland, mens tallet for Lufthansa er 76 pct.  Air Berlin har cirka 16 mio. kunder.

Lufthansa Gruppen vil ikke kommentere Ryanairs anklager, mens en talsperson fra det tyske økonomiministerium har nægtet, at der skulle være tale om et lidt for tæt forhold mellem regeringen og landets største flyselskab for at holde kunderne på tyske hænder.

EU-kommissionen er ifølge en unavngiven talsperson i »konstruktiv kontakt« med Tyskland..

»Vi er overbeviste om, at løsninger kan findes indenfor rammerne af EU-lovgivningen«, siger talspersonen til nyhedsbureauet Reuters.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden