Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Skyerne over Air Berlin har længe været sorte. I går gik selskabets i betalingsstandsning.  (AP Photo/Michael Sohn, file)
Foto: Michael Sohn/AP

Skyerne over Air Berlin har længe været sorte. I går gik selskabets i betalingsstandsning. (AP Photo/Michael Sohn, file)

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugerrådet Tænk: Lad være med at købe billetter med Air Berlin

Det tyske luftfartsselskab står i en yderst usikker situation, efter det tirsdag gik i betalingsstandsning.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fremtiden for flyselskabet Air Berlin er uvis.

Tirsdag gik selskabet i betalingsstandsning, men det har dog fortsat sine flyvninger takket været den tyske regering, der har pustet midlertidig liv i Air Berlin gennem et lån på 1,1 milliarder kroner.

Man kan derfor stadig booke flybilletter med flyselskabet. Det anbefaler Forbrugerrådet Tænk dog, at man afholder sig fra.

»Vi fraråder, at man køber billetter med Air Berlin, før situationen er afklaret. Hvis det går konkurs, er det ikke sikkert, du kan få alle dine penge igen, og du risikerer ikke at komme af sted på ferie«, siger Vibeke Myrtue Jensen, politisk rådgiver hos Forbrugerrådet Tænk.

Hun tilføjer, at hvis selskabet går konkurs tæt på afrejse, og man skal ud at købe nye billetter i sidste øjeblik, risikerer man, at de er meget dyre, eller at det slet ikke er til at få nogen.

Air Berlin har flere daglige flyvninger mellem Københavns Lufthavn og Berlin samt Düsseldorf, og sidste år var det Københavns Lufthavns 7.-største flyselskab med 510.000 passagerer. Hvis selskabet går konkurs, og man som flypassager skulle have rejst med det, vil man kunne få hjælp af Rejsegarantifonden. Det er en privat, selvejende institution, der skal yde rejsekunder bistand ved en rejseudbyders konkurs.

Men de kunder, der i første omgang vil blive hjulpet og prioriteret, er dem, som strander ude på en destination, siger Vibeke Myrtue Jensen. Ud over besværet med at skulle finde en ny flybillet, risikerer man at miste pengene for de tabte flybilletter, hvis flyselskabet går konkurs før afrejsen.

»Hvis man ikke er rejst endnu, og der er penge tilbage i Rejsegarantifonden, kan man sandsynligvis få et beløb, men der vil være en selvrisiko på 1.000 kroner per kunde«, lyder det fra Vibeke Myrtue Jensen.

Pumpede millioner ind i selskabet

Andreas Krog ville i modsætning til rådgiveren fra  Forbrugerrådet Tænk godt turde købe flybilletter med det kriseramte flyselskab i øjeblikket. Han er redaktør på branchesitet Check-in.dk og følger luftfartsområdet tæt. Han ville dog kun trykke på købsknappen, hvis prisen var væsentlig lavere end konkurrenternes.

»Der er jo en vis usikkerhed forbundet med det. Men den tyske regering har ydet et midlertidigt lån for at holde det på vingerne et stykke tid og for at sikre, at tusindvis af flyrejsende ikke strander rundt omkring«.

Air Berlin er Tysklands næststørste flyselskab, og det har længe haft store økonomiske vanskeligheder. Sidste år præsenterede det et tordnende rødt regnskab og et underskud på 5,8 milliarder danske kroner. Ifølge Andreas Krog var der »ingen tvivl om«, at der skulle ske noget, og det har længe været uholdbart for blandt andet Etihad Airways, der ejer cirka 30 procent af selskabet, at blive ved med at pumpe millioner ind i selskabet for at holde det på vingerne.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Lufthansa bød sig i foråret til som køber, men har ifølge Andreas Krog villet overtage det uden en gældsklods om benet. Interessen er der dog fortsat. Lufthansa Gruppen oplyste i går, at den i samarbejde med den tyske regering vil omstrukturere Air Berlin. Lufthansa Gruppen er blandt andet interesseret i Air Berlins fly, som passer ind i Lufthansas datterselskab German Wings' flåde. Ligesom Air Berlin har landingstilladelser i store lufthavne, som Lufthansa Gruppen kan være interesseret i at overtage.

Der ligger også et arbejde i at se på, hvilke ruter og dele af forretningen, som Air Berlin tjener penge på, og hvilke dele det ikke tjener penge på.

»Primært er den gode del af forretningen langdistanceflyvninger fra Tyskland og til USA og ruter til Sydeuropa. Men det er også et marked, hvor der er stor konkurrence, og Ryanair har helt bevidst gået efter Tyskland de seneste to år. Selskabet har godt kunnet lugte, at den svageste fyr i flokken var Air Berlin«, mener Andreas Krog.

Gødet jorden til egne problemer

Aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank har tidligere over for Politiken forholdt sig til Air Berlins problemer, og her pegede han på, at selskabets største udfordring var en kompleks forretningsmodel.

»De slår sig op som lavprisselskab uden at have de samme lave omkostninger som andre lavprisselskaber. Derfor har de umanerligt svært ved at tjene penge. Når de placerer sig mellem de store netværksselskaber (for eksempel Lufthansa, red.) og de rigtige lavprisselskaber, så har de gødet jorden for deres egne vanskeligheder«, sagde han til Politiken.

Andreas Krog er enig i den betragtning, og mens Air Berlin først og fremmest selv har skylden for sin alvorlige situation, peger han også på et andet benspænd: Selskabet har lidt under, at Berlins nye storlufthavn, Berlin-Brandenburg International Airport, som skulle være åbnet for flere år siden, endnu ikke er færdig.

»Selskabet kunne næsten have haft lufthavnen for sig selv og fået fly ind om morgenen og så sendt passagererne videre ud i verden. Det er den måde netværksselskaberne kører det på i deres store hubs, for eksempel SAS i København. Den mulighed har Air Berlin ikke haft, men har siddet med håret i postkassen de seneste fem år med Tegel-lufthavn«, siger Andreas Krog.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Drastiske ændringer er på vej for Air Berlin uanset hvem, der overtager selskabet, vurderer redaktøren.

»Enten bliver det ført videre i en endnu mindre størrelse end den, det er i nu, eller også bliver det puttet under egne vinger. Hvis det for eksempel er Air France/KLM, der overtager det, kommer det under deres lavprisselskab Transavia«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden