Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
FILE - In this Aug. 26, 2013 file photo Lufthansa airplanes are parked at the international airport in Munich, southern Germany. German airline Lufthansa is ordering 34 new jets from Boeing and 25 from European rival Airbus as it updates its long-haul fleet to make it more fuel efficient and lower costs. Lufthansa said the orders were worth 14 billion euros (US dollar 19 billion) at list prices. (AP Photo/Matthias Schrader, File)
Foto: Matthias Schrader/AP

FILE - In this Aug. 26, 2013 file photo Lufthansa airplanes are parked at the international airport in Munich, southern Germany. German airline Lufthansa is ordering 34 new jets from Boeing and 25 from European rival Airbus as it updates its long-haul fleet to make it more fuel efficient and lower costs. Lufthansa said the orders were worth 14 billion euros (US dollar 19 billion) at list prices. (AP Photo/Matthias Schrader, File)

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lufthansa gør klar til at købe Air Berlin

To store tyske flyselskaber kan blive til ét. Air Berlin kan styrke Lufthansa på lavprisområdet.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tysklands flyselskab nr. 1, Lufthansa, har nu klart meldt ud, at de gerne vil købe nr. 2 i Tyskland, som er Air Berlin. Lufthansa har for tiden overskud, men er et selskab, der er dyrt i drift. Air Berlin har dundrende underskud, men er billigere i drift, og det er derfor, at Lufthansa ser en fordel i at integrere Air Berlin i dele af sin forretning.

Air Berlins fly og forretningsmetoder kunne komme til at styrke Eurowings, som er lavprisselskabet i Lufthansa-familien. Hvornår en handel kan gennemføres, og hvad den vil betyde for Air Berlins flyvninger til og fra Danmark, står helt åbent.

Meldingen fra Lufthansa om ønsket om at købe Air Berlin kom under Lufthansas generalforsamling i fredags. Det skriver flere tyske medier, bl.a. Tagesschau.de. Koncernchefen for Lufthansa, Carsten Spohr, har dog en betingelse for overtagelse af Air Berlin, og det er, at selskabet skal være uden gæld.

Etihad har dækket underskud

»Og det er en sag, der kun kan løses i Abu Dhabi«, siger Carsten Spohr. Flyselskabet Etihad fra De Forenede Arabiske Emirater er storaktionær i Air Berlin og har hidtil dækket underskuddet. Carsten Spohr  fra Lufthansa har netop ledsaget den tyske kansler Angela Merkel på hendes officielle besøg i Abu Dhabi, og i den forbindelse blev der forhandlet med Etihad, skriver tyske medier. Resultatet af forhandlingerne kendes ikke.

Air Berlin har direkte ruter fra Københavns Lufthavn til Berlin og Düsseldorf.

»Hvis Lufthansa overtager operationen, så vil de se på det hele med tysk grundighed og vurdere, hvordan de kan få bedre resultater. Man vil tage ruterne op til overvejelse. Nogle ruter kan blive nedlagt. Eller måske vil Lufthansa sætte sit lavprisselskab, Eurowings, ind på nogle af ruterne. Det er typisk det, man ser, når et stort selskab overtager et mindre selskab – det får nogle konsekvenser«, siger Ole Stouby, administrerende direktør i rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk.

Han mener, at ét af Air Berlins problemer er, at det er et selskab, som har spændt over meget:

»Det er nemmere at placere selskaber som Ryanair og EasyJet. De har udviklet et koncept, og så har de holdt sig til det. Air Berlin har villet være både et lavprisselskab og et selskab med ruter ud i hele verden. De har ikke fået deres forretning til at hænge sammen«, siger Ole Stouby.

Flyselskab nr. 7 i Københavns Lufthavn

I Københavns Lufthavn var Air Berlin i 2016 det 7.-største flyselskab med 510.000 passagerer. Lufthansa var nr. 5 med 650.000 passagerer. Eurowings, som Lufthansa muligvis vil styrke med et køb af Air Berlin, flyver ikke til Danmark.

Lufthansa har tidligere været nævnt som en mulig køber af SAS. Sådan en handel blev der advaret imod på Lufthansas generalforsamling. En repræsentant for investeringsselskabet Unioninvest advarede Lufthansa mod »risikable opkøb i Skandinavien og Italien«.

»Alitalia og SAS må være tabu«, lød advarslen ifølge Weinheimer Nachrichten.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden