Thailand-turister er hårdest ramt af jetlag, og det kan tage op til en uge at komme ovenpå. Men turen hjem er heldigivs lettere.
Foto: Barbara Helgason/Barbara Helgason

Thailand-turister er hårdest ramt af jetlag, og det kan tage op til en uge at komme ovenpå. Men turen hjem er heldigivs lettere.

Sundhed og sygdom

Ingen slipper for jetlag

Efter alle længere flyrejser må man regne med større eller mindre gener. Men et par simple råd gør det lettere at stå igennem.

Sundhed og sygdom

Efter en lang flyrejse, der går til for eksempel USA eller Thailand, kan du være sikker på at få følgeskab af en måske lidt uønsket rejsefælle: jetlag. Han er ved din side, når du lander og bliver hængende nogle dage – hvor længe afhænger lidt af, om du flyver mod øst eller vest.

Lidt forberedelser inden turen kan mindske generne ved den uønskede rejsekammerat, som dog højst giver lidt ubehag – jetlag kan ikke sammenlignes med at være egentlig syg. Men jetlag er en reel sag.

LÆS OGSÅ

»Nogle mennesker oplever det som et større problem end andre. Nogle er meget mere modtagelige end andre, og ældre personer kan have sværere ved at skifte tidszoner. Små børn plejer at komme sig ret hurtigt, måske fordi de er ikke bevidst om, hvad der foregår,« siger Mads Klokker, chef for Flyvemedicinsk Klinik under Rigshospitalet i København.

Men det er faktisk ikke kun skiftet i tidszoner, der er med til at fremkalde jetlagets uoplagthed og søvnighed. Meget af det, der foregår før og under flyveturen, giver også et bidrag:

»Der kan være travlhed i lufthavnen før afrejsen, ventetid i security, flyet er måske forsinket, og rygere må ikke ryge. Når man så kommer op i luften, er trykket lavere, så udbuddet af iltmolekyler til kroppen er også mindre,« siger Mads Klokker.

Alt dette og også den konstante støj under flyturen bidrager til, at man slet ikke er på toppen. Hvis man prøver at løse en krydsogtværs undervejs, vil man begå 50 procent flere fejl, end man ville gøre under normale forhold, og ens nattesyn vil også være ringere. Derfor er man slet ikke i topform, når man lander – og ens tilstand kan være endnu ringere, hvis man har drukket bare små mængder alkohol på flyveturen. Og måske ikke drukket så meget vand, som man burde.

»Når man kommer frem, er kroppen ude af trit med den lokale tid. Derfor er man slet ikke gearet til for eksempel at køre bil lige efter landingen,« siger Mads Klokker.

Han påpeger, at man i denne tilstand af jetlag kan komme til at udvise forskellige lidt ubehagelige former for adfærd: Man bliver irritabel, man glemmer ting, og man sidder måske med åbne øjne og sover – og det sidste er i hvert fald ikke godt, hvis det foregår bag rattet i en netop afhentet udlejningsbil.

»Når man så senere på aftenen når frem til hotellet og skal sove, har man måske det problem, at man faktisk ikke kan sove. På den fysiske side oplever man, at man har mere uro i kroppen om natten, mens man er mere sløv om dagen. Måske oplever man, at man skal op og tisse hele natten igennem, fordi kroppen går i dagstids-mode. En hel masse hormoner kører rundt i kroppen og er forvirrede,« siger Mads Klokker.

Hans råd til folk, der for eksempel kun skal være i New York i to døgn, er, at de skal opføre sig, som om de var i deres almindelige tidszoner. Der er seks timers tidsforskel mellem Danmark og det østlige USA, så hvis man er vant til at gå i seng ved midnat, skal man tørne ind kl. 18 New York-tid - det råd er der dog næppe mange turister, der vil følge.

»Hvis man er på ferie, skal man bruge en anden strategi. Man skal omstille sig til den lokale tid. Når man kommer frem, skal man så vidt muligt få så meget frisk luft og sollys som muligt. Det vil tage to-tre dage at omstille sig til amerikansk tid, mens det kan tage op til seks-syv dage, hvis man rejser til for eksempel Thailand,« siger Mads Klokker.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce


Sov kun små lure på turen
Det kan være svært at finde ind i en rytme, når man bliver sat af charterflyet i Thailand kl. 7 om morgenen. Så venter der en meget lang dag, inden man bør se dyner.

»Det bedste er at være ude så meget som muligt. Få luft, lys og hold dig i bevægelse. Man har måske ikke lyst til at spise så meget, men sørg for at få rigeligt med væske. Når det så bliver aften, er man selvfølgelig træt. Derfor er det let at falde i søvn, men problemet kan være, at man ikke sover så længe, fordi man vågner på det tidspunkt, hvor man ville vågne herhjemme,« siger Mads Klokker.

I øvrigt skal man tilsyneladende ikke være så forfærdelig misundelig på dem, der kan flyve på businessclass på de lange ture, hvor sæderne tit kan lægges helt ned. Selvom man sover hele vejen, vil det ikke befri én for jetlag ved ankomsten – kroppen er jo stadig ude at trit med den lokale tidszone.

»Det er dog en god idé at hvile sig på flyveturen, men det skal ikke være decideret søvn. Det ideelle er at tage en lur eller to af 40-50 minutters varighed, og mere bliver det reelt heller ikke til – så er der film, og så bliver der serveret det ene og det andet,« siger Mads Klokker.

Erfarne rejsende slipper heller ikke for jetlag, men de lider måske ikke så meget, for de har prøvet det flere gange før:

»Du kan ikke vænne kroppen til det. Men er du selv forberedt, så ved du, hvad der venter dig,« siger Mads Klokker.

Når turen så går hjem efter ferien, er det turisterne fra Thailand, der har lettest ved at finde tilbage i den normale rytme – her skulle der højst gå to-tre dage. Omvendt kan USA-turisterne, der fik en ret lempelig start på deres rejse, nu belave sig på seks-syv lidt mærkelige dage, inden de er i topform igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og en ting kan man være sikker på: Jetlag står igen parat og venter på én ved den næste lange rejse.


Udforsk vores guides: Restauranter, seværdigheder, caféer og barer

Storby:New York, San Francisco, Rom, Berlin, London, ParisSol & strand:Phuket, Tenerife,Gran Canaria,Cypern, Mallorca, Malta

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden