Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Privatfoto
Foto: Privatfoto

Elvis. På torsdag fejrer Henrik 'Elvis' Busborg sammen med sit orkester The Devils den rigtige Elvis Presleys 80 års dag i B&W Grand Ballroom i København. Her står Busborg ved mindelunden i Graceland i Memphis, Tennessee, hvor Elvis Presley og hans familie ligger begravet.

Rejseminder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk Elvis: »Graceland var simpelthen for voldsomt et indtryk«

Elvis-impersonator Henrik Busborg Hansens bedste rejseminde er fra Memphis.

Rejseminder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Min første rejse ...

gik til Costa Brava i Spanien sammen med mine forældre og min mormor og morfar. Det var i 1970. Det eneste, jeg kan huske, er bølgerne på stranden, som for en 3-årig var kilometerhøje. Min morfar tog mig under armene og løftede mig op over bølgerne. Derefter blev Spanien vores destination, som det blev for mange i 1970’erne.

Min bedste rejse ...

er selvfølgelig til Memphis i staten Tennessee. Jeg har været der to gange i henholdsvis 2007 og 2008 sammen med min kone, Birgitte. Jeg er jo fuldstændig tosset med Elvis Presley, så vi var i hans fødeby Tupelo i staten Mississippi for at se hans fødehjem. Vi var naturligvis også i Nashville, hvor Elvis indspillede mange af sine plader. I 2007 var Elvis’ hjem, Graceland, simpelt hen et for voldsomt indtryk. Jeg kunne ikke absorbere det hele. Det var tre timers total gåsehud. Jeg begik den fejl, at vi kun besøgte Graceland én gang under det første besøg i 2007, og hvis man virkelig er til Elvis, bør man gøre det to gange på samme tur for at få det hele med. Derfor var det godt at komme tilbage i 2008, så jeg vidste, hvad jeg skulle bruge tid på. Meditationshaven, hvor Elvis og hans familie ligger begravet, gjorde det helt store indtryk, og jeg fik tårer i øjnene.

Min værste rejse ...

gik til Bulgarien i 2008. Landet er smukt, men da vi var på besøg i 2008, var det ikke gearet til turisme. Vi kunne ikke hæve penge. Når jeg stak mit Visakort i automaten, forlangte den 6 cifre, og vi har jo kun 4. Jeg prøvede at trykke 00 både foran og bagved, men intet hjalp. Vi tog ind til en bank i Sunny Beach, hvor jeg stod i kø i halvanden time. Da jeg nåede frem, var der et lille skilt med teksten ’Ingen betjening af udenlandske kreditkort ved denne kasse’. Køen var lige så lang ved den anden kasse, så vi besluttede at spinke og spare og klare os for vores kontanter. Der gik sport i at leve på en sten.

På rejser medbringer jeg altid ...

bøger. I sommerferierne havde jeg som skolelærer de romaner med, som ungerne skulle læse, men jeg har også biografier og ikke mindst Elvis-litteratur med. Jeg har tæt på 2 meter Elvis-litteratur.

Min favoritrejsepartner ...

er min kone, Birgitte, men jeg nyder i det hele taget at være af sted med min familie, så får man lidt af den nærhed, som kan være svær at nå i en travl hverdag. Nogle gange har vi kræfter og energi til at se en masse, andre gange er det bare en dag ved poolen.

Min seneste rejse ...

gik til Bodø i Nordnorge i sommerferien. Min bror er norsk gift, og deres lille barn skulle døbes, så jeg var fadder og bar lille Sofie. Naturen deroppe er ubeskriveligt smuk, og vi fladlandsdanskere kan bare stå med åben mund og polypper. Der er så flot.

Mit bedste rejsemåltid ...

var en burger på diner Blues City Café i Memphis. Den var så god. Oplevelsen blev selvfølgelig bedre ved tanken om, at Elvis også kunne have siddet der og spist en burger. Jeg har dog ikke tillagt mig Elvis’ spisevaner, for jeg har Elvis-dragter for en formue købt i USA, så det går ikke at tage 10 kilo på.

Det dummeste, jeg har gjort på en rejse ...

var i Memphis, hvor Birgitte og jeg troede, at vi sagtens kunne gå fra vort hotel og ud til Sun Studios, hvor Elvis indspillede sin første plade. Forsynet med et bykort begyndte vi at vandre, men fór vild i et kvarter, som nok ikke var byens bedste. Vi spurgte en fyr om vej, og han forventede helt tydeligt drikkepenge. Jeg hev pungen frem og tænkte i samme nu, at det måske ikke var så smart, men stak ham en dollarseddel. Da vi kom retur til hotellet, sagde de, at det ikke var et kvarter, man skulle spadsere i.

Jeg rejser altid tilbage til ...

Memphis, men økonomien skal være til det. En uge er ikke nok. Jeg anbefaler to uger.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mit bedste tip til Memphis ...

er at besøge Full Gospel Tabernacle i forstaden Whitehaven. Præsten Al Green holder nogle gospelgudstjenester med en helt vanvittig energi.

Den mest interessante person, jeg har mødt på en rejse ...

er en lidt ældre, forhutlet herre i Sun Studierne i Memphis. Jeg tænkte, han måske var hjemløs og gav ham en kop kaffe, da han begyndte at tale til os. Pludselig sagde han, at han havde vasket biler for Elvis. Jeg tænkte, ’ja, det er godt med dig’, men fortalte, at jeg var Elvis Tribute Artist hjemme i Danmark. Han spurgte så, om jeg kendte Elvis’ musikere, og jeg svarede: »Ja, men ikke personligt. Jeg er meget imponeret over Elvis’ guitarist James Burton«. Så gik han og kom lidt efter tilbage med sin mobiltelefon i hånden og sagde: »It’s for you«. Så var det James Burton i den anden ende af røret. Det viste sig så, at fyren, jeg troede var hjemløs, var B.B. Cunningham, som var bassist for Jerry Lee Lewis. Desværre blev Cunningham skudt i 2012.

Min næste rejse ...

er der ingen aktuelle planer for. 2015 bliver et hektisk Elvis-år, fordi vi skal fejre Elvis’ 80-års fødselsdag. Den store drøm er selvfølgelig endnu en Memphis-tur.