Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
simongurney/istockphoto.com
Foto: simongurney/istockphoto.com

Comeback. Ao Nang er et af de områder, der ikke blev nær så hårdt ramt af tsunamien som andre steder på den thailandske vestkyst.

Sol og strand
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

10 år efter tsunamien: Turismen i Thailand er steget med 100 procent

Tsunamien er medårsag til, at turismen i Thailand er vokset, mener kendere.

Sol og strand
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den thailandske vestkyst blev ramt af en katastrofal tsunami 26. december 2004. Bungalows forsvandt, hoteller blev raseret og infrastruktur smadret. Omkring 5.000 mennesker, lokale og turister, døde.

I denne uge er det 10 år siden. Meget har forandret sig i det sydøstasiatiske land, hvor turismen er eksploderet siden da. I tsunami-året 2004 rejste 11,6 millioner udenlandske turister på ferie i Thailand. I 2013 var tallet steget til 26,7 millioner, viser tal fra Tourism Authority of Thailand. Det er en stigning på 103 procent.

Den udvikling er der flere årsager til. Tsumamien kan være en af dem, mener to Thailand-kendere som Politiken har talt med.

Johannes Dragsbæk Schmidt, lektor i udviklingsstudier på Aalborg Universitet, fortæller, at forventningen året efter tsunamien var, at antallet af besøgende turister ville gå dramatisk ned. Men det gjorde det ikke.

»Tsunamien kan egentligt godt have givet en masse omtale, der oprindelig var negativ, men som havde stor marketingværdi. Alles øjne var rettet mod Thailand på trods af, at Thailand ikke blev ramt tilnærmelsesvist så hårdt som Indonesien«. siger Johannes Dragsbæk Schmidt.

Statistikken over turistantallet viser, at kun omkring 100.000 færre besøgte Thailand i 2005 end i 2004. For danske rejsende gik tallet faktisk op fra 93.000 i 2004 til 104.000 i 2005.

Også norske Simen Dietrichson, der har haft hotel på Ao Nang lidt uden for Krabi siden 2008 og arbejdede i rejsebranchen i Thailand, da tsunamien ramte i 2004, medgiver, at Thailand blev kendt som rejsemål over hele verden efter tsunamien. Efter hans vurdering kom mange til de berørte områder på ferie i 2005, fordi de ville støtte Thailand.

»Det man tabte ved tsunamien, vandt man tilbage ved, at mange kom og brugte penge på restauranter og hoteller. Den bedste måde at støtte var ved at rejse til Thailand igen«, siger Simen Dietrichson.

Hurtig genopbygning

En anden årsag til, at turisterne hurtigt kunne vende tilbage til Thailand, var, at de lokale var umanerligt hurtige til at få genopbygget midt i det store traumatiske kaos, siger Johannes Dragsbæk Schmidt.

»Turistfaciliteterne og infrastrukturen, veje, adgang til øerne, blev relativt hurtigt genopbygget. Det tog cirka et år«, fortæller han.

Forklaringen er simpel; turismen er uhyre vigtig for thaierne.

»Turismen er det erhverv, der giver mest udenlandsk valuta i den thailandske statskasse. Derfor var der med det samme stor velvilje fra de offentlige myndigheder i Bangkok og de lokale myndigheder i de ramte områder til at sætte en lynhurtig genopbygning i gang«, siger Johannes Dragsbæk Schmidt.

Han fortæller, at det var den fysiske oprydning på strande og kystnære områder og hoteller og restauranter, der blev taget hånd om.

»Uden den infrastruktur ville turismen gå i stå«, lyder det.

Ifølge Simen Dietrichson gav genopbygningen mulighed for at bygge på en ny og sikrere måde.

»Der var strenge krav fra myndighederne. Alle de hjemmebyggede bambushytter var ulovlige. Thaierne kunne bygge hvad som helst før tsunamien. Nu skulle der støbes i cement med et ordentligt fundament, og alt skulle godkendes af ingeniører. Man kunne jo se, at de store hoteller jo stadig stod«, siger Simen Dietrichson.

Den udlægning er Johannes Dragsbæk Schmidt ikke helt enig i.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Man byggede nyt. Men mange haft efterfølgende kritiseret genopbygningen for at ske for hurtigt. Der ligger stadig bungalows direkte på stranden, der blev ikke bygget bæredygtigt, og der er ikke etableret noget egentligt effektivt katastrofeberedskab. Den del af genopbygningen er der ikke rigtigt kommet noget fornuftigt ud af. Tanken var kun at genopbygge så hurtigt som muligt«.

Ustoppelig udvikling

Simen Dietrichson driver i dag et hotel i Ao Nang, der var et af steder på vestkysten, hvor tsunamien var mest nådig. Han fortæller, at der tænkes mere i sikkerhed nu end før tsunamien. Et eksempel er de longtail-både, som turister ofte stifter bekendtskab med, når de skal på snorkeltur eller på udflugt.

»Før var der intet krav om lys på båden eller registrering af nogen art. Det er anderledes nu. Og det gælder også på Koh Samui og Koh Phangan, der ligger i Thailand-bugten og som ikke blev ramt af tsunamien. Så man har strammet sikkerhedsreglerne. Der er et skridt fremad for samfundet«.

Om genopbygningen af de tsunamiramte områder og det nye fokus på sikkerhed, også har været med til at booste turismen i Thailand, er Simen Dietrichson dog ikke så sikker på.

»Den udvikling var kommet uanset hvad, men det var nok sket på en mere nonchalant måde uden de sikkerhedskrav, jeg har set nu. Nogle steder har mistet charmen og det originale. Kommercialiseringen er vanskelig at stoppe«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden