LOKKEMIDDEl. Den israelske stats turistbureau vil forsøge at få flere turistbureauer og flyselskaber til at bringe turister til havnebyen Eilat ud til Rødehavet. Foto: JP

LOKKEMIDDEl. Den israelske stats turistbureau vil forsøge at få flere turistbureauer og flyselskaber til at bringe turister til havnebyen Eilat ud til Rødehavet. Foto: JP

Sol og strand

Israel betaler flyselskaber for at få turister til landet

Flyselskaber og turoperatører får 45 euro for hver passager, de flyver til Eilat.

Sol og strand

Israels permanente krigstilstand og urolighederne i Mellemøsten generelt får nu den israelske stats turistkontor til at tilbyde flyselskaber og turoperatører penge for at flyve turister til havnebyen Eilat. 45 euro eller 340 kroner vil israelerne udbetale per passager.

Tilbuddet gælder flyvninger i perioden 6. oktober til 22. april 2016, og kravet er, at selskaberne skal gennemføre mindst 16 rundture i vinterperioden. Selskaberne kan maksimalt tjene et samlet beløb på 1 million euro eller 7,5 millioner kroner per år.

Uri Laub, direktør for den israelske stats turistkontor for de nordiske lande med base i Stockholm, fortæller, at det israelske turistfremstød er verdensomspændende, men at det er tilpasset de enkelte verdensdele og altså også Norden. Eilat er en vinterdestination for strandfolket og appellerer derfor mere til nordeuropæere og andre med et koldt klima end til eksempelvis asiater.

»Vi befinder os i en meget hård konkurrence med Egypten, problemer eller ej, Aqaba i Jordan, Dubai, Marokko, Gambia og De Kanariske Øer. Vi konkurrerer om de samme kunder med hensyn til attraktioner, priser og direkte flyvninger. Det har stor betydning, at man kan flyve direkte, og om man skal flyve 3 eller 6 timer. De forskellige lande forsøger alle at fremhæve deres fortrin. Hvis man tager til Eilat, kan man eksempelvis også besøge Det Døde Hav og Jerusalem; det kan man ikke på en tur til De Kanariske Øer«, siger Laub.

»Situationen i Mellemøsten har helt afgjort betydning for tilstrømningen af turister. Det gælder ikke alene Israel, men også vores naboer. Jeg håber – og det overrasker dig forhåbentlig ikke – men jeg håber, at vores konkurrenter både i Aqaba og Egypten har fulde hoteller, for deres succes er også vores succes. Det bekræfter nemlig, at der er ro og stabilitet i dele af Mellemøsten«, siger Laub. Han erkender dog, at »egne sikkerhedsproblemer med vores nære naboer (Gaza, red.) i juli-august sidste år betød en nedgang i antallet af turister til Israel«.

Ikke det eneste land

Turistdirektør Uri Laub tilføjer, at Israel ikke er det eneste land, som forsøger at lokke flyselskaber og turoperatører til at sende gæster til netop deres land. Nogle lande udbetaler kontanter per turist på den ene eller anden måde, mens andre ikke tager betaling for flylandinger. En tredje måde er, at et land betaler for en del af de flysæder, som ikke bliver solgt til kunder. Der er tale om en slags sikkerhedsnet for flyselskaber og turoperatører.

Det bekræfter Peder Hornshøj, direktør for charterbureauet Bravo Tours. Han giver dog ikke meget for de såkaldte sikkerhedsnet: »I mange tilfælde tilbyder landene at tage del i risikoen fra 30 til 90 procent af flysæderne, men ikke de sidste 10 procent. Man skal imidlertid være en forbandet dårlig rejsearrangør, hvis man ikke har solgt mere end 90 procent af pladserne«.

Bravo Tours genoptager sine flyvninger til Eilat til januar, men selskabet regner ikke med at få penge per passager fra israelerne. Hornshøj siger, at det ikke er sikkert, at alle får del i pengene. Flyselskaber og turoperatører skal søge om at få tilskud, og så fordeler israelerne pengene, når ansøgningsfristen udløber 15. juni.

»Hvis vi skulle få del i pengene, så vil kunderne også få del i dem i form af rabatter«, lover Peder Hornshøj.

SAS, Norwegian, Finnair og airBaltic er blandt de flyselskaber, som Israel har kontaktet. Pressechef i SAS Trine Kromann-Mikkelsen oplyser, at SAS ikke umiddelbart har planer om at åbne en rute til Eilat, da man ikke ser et stort nok marked.

Hvis en rejsearrangør vil flyve til destinationen Eilat og ønsker at bruge SAS som charterflyselskab, er det imidlertid interessant. Det vil i så fald være rejsearrangøren, som samarbejder med det israelske turistministerium.

Trine Kromann-Mikkelsen tilføjer, at det ikke er unormalt, at flyselskaber modtager støtte til at åbne nye ruter.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce