Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Corsa Crosière
Foto: Corsa Crosière

GIGANT. To nye krydstogtskibe fra italiensk rederi ser ud til at bliver verdens største. Hvert skib skal rumme 6.600 passagerer.

Sol og strand
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nyt rekordskib: 10 gange verdens største fly

To nybyggede krydstogtskibe skal hver især rumme 6.600 passagerer. De er sejlklare om nogle år.

Sol og strand
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De største krydstogtskibe får efterhånden verdens største passagerfly, Airbus A380, til at ligne en ren dværg.

Airbusflyet sætter rekord i sin verden ved at rumme over 600 passagerer.

Men to nye krydstogtskibe, der ser ud til at blive verdens største, skal rumme i alt 6.600 passagerer, og dertil kommer et personale på over 1.600 personer.

En Airbus A380 klarer sig med en besætning på 22, når det flyves af f.eks. Air France.

Nuværende rekord er 6.410 passagerer

Det er det italienske rederi Costa Crocière, der har de to nye skibe under bygning.

De ser ud til at snuppe passagerrekorden fra ’Allure of the Seas’ fra rederiet Royal Caribbean. Dette skib har plads til 6.410 passagerer, skriver den tyske avis Die Welt.

Oplysningerne om passagertallet på ’Allure of the Seas’ kan dog svinge lidt. Andre steder er det opgjort til 6.300.

De to nye Costa-skibe skal bygges på Meyer Werft i Turku i Finland. Det vil sige, at begge skibe vil sejle gennem Øresund eller Storebælt, når de stævner ud på deres første sejladser.

Det vil ifølge planen ske i henholdsvis 2019 og 2020.

Flyene må helt sikkert tage en pause

Politiken har netop beskrevet, hvordan flytrafikken fra Københavns Lufthavn må tage en pause, når skibe på mere end 50 meters højde sejler forbi lufthavnen.

Det vil med garanti også blive nødvendigt med en flypause, når de to nye Costa-skibe sejler forbi, da de vil høre til blandt nogle af de største skibe på havene.

De to nye skibe skulle dog blive mindre i dimensionerne end ’Allure of the Seas’, der måler 362 meter i længden.

De to nye skibe vil dog stadig måle 337 meter i længden, hvilket er 100 meter mere end mange af de skibe, der hen over sommeren lægger til ved Langelinie-kajen i København.

De nye skibe har endnu ikke fået et navn, men rederiet vil godt afsløre, at der er anvendt forholdsvis miljøvenlig teknik.

Skibene skal sejle på en form for gas, der skulle forurene mindre end det normale skibsbrændstof. I de senere år har der været meget fokus på at få nedbragt forureningen fra store skibe.

70 procent får egen balkon

Skibet vil få 2.600 kahytter fordelt på seks-syv etager. Omkring 70 procent af dem vil have egen balkon. Begge skibe skal sejle krydstogt i det vestlige Middelhav.

Antal af restauranter, barer og andre faciliteter er endnu ikke meddelt. Der skulle dog blive fremelsket en italiensk atmosfære om bord, bl.a. med Illy-kaffe, Barilla-pasta, ligesom Ferrari på en eller anden måde skulle være involveret, skriver Die Welt.

Til sammenligning har ’Allure of the Seas’ 25 spisesteder om bord. De nye skibe vil sikkert orientere sig i den retning.

Costa Crocière er rederiet bag ’Costa Concordia’, der kæntrede ud for Italiens kyst. Det er en del af rederigruppen Carnival Corporation, som vil søsætte i alt 9 megaskibe i 2019 og 2022.

Fem af skibene skal bygges på det italienske værft Fincantieri, og de fire resterende på Meyer Werft i enten Finland eller i Papenburg i det nordlige Tyskland.

Tidligere kunne Danmark hævde sig

Engang kunne Danmark hævde sig blandt de store skibsbygningsnationer. Krydstogtskibet ’Magellan’ blev færdigbygget på Aalborg værft i 1985, og dengang var det verdens største med en længde på 222 meter og plads til ca. 1.200 passagerer. Der er link til historien lige herunder.

’Magellan’ sejler stadig krydstogt, og det er både i Europa og i f.eks. Caribien.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden