Angreb. Det første, man møder som gæst i rustkammeret i Residensslottet i Dresden, er en genskabt lanseturnering mellem to riddere til hest, og flotte ser de ud med deres angribende lanser og udsmykkede heste med beskyttende kapper og pladepanser
Foto: David Brandt / Staatsliche Kunstsammlungen Dresden/Staatsliche Kunstsammlungen Dresden

Angreb. Det første, man møder som gæst i rustkammeret i Residensslottet i Dresden, er en genskabt lanseturnering mellem to riddere til hest, og flotte ser de ud med deres angribende lanser og udsmykkede heste med beskyttende kapper og pladepanser

Storby og kultur

Riddere og lanseturneringer: Historisk tysk by åbner for en eventyrlig verden

Kom helt tæt på tyske jernmænd i Dresdens nye rustkammer, der opfylder enhver drengedrøm fra eventyrenes og Hollywoods verden.

Storby og kultur

»Sådan en vil jeg også have«, siger Marcus Kohler på seks år.

Og man forstår godt Marcus fra Berlin, der med sin storebror Mathias på ni og far er kommet for at se den nyåbnede Riesensaal i Dresden, som er en del af det store rustkammer på fyrsternes gamle residensslot.

Marcus er faldet for en af de små børnerustninger, som udstilles i glaskabinet 126 med forgyldte sporer, paradevåben og hjelme med fjer og udsmykkede visirer.

De vidner om en svunden tid, hvor drenge i en tidlig alder blev uddannet til engang at skulle forsvare sig selv og deres magt eller var storpolitiske handelsvarer mellem Europas konge- og fyrstehuse.

Derfor blev de som helt unge vist frem i fuld udrustning af deres adelige ophav, og set med vores øjne fik de næppe lov til at være børn særligt længe.

Med en insisterende 'bizz'-tone melder ’alarmen’ lidt efter, at Marcus har haft fingrene lidt for langt fremme mod en af museets mandshøje figurer, som er klædt i kostbart harnisk.

Flere af de historiske rustninger og sadler er udstillet ’i det fri’ på modeller af riddere og livagtige træheste med ryttere, og fotoceller sørger for, at alarmklokkerne ringer, hvis gæsterne kommer for tæt på modellerne.

En kustode kommer ilende med sin walkie-talkie, men dramatikken udebliver, selv om den seksåriges øjne fyldes med vand over forskrækkelsen.

Riesensaal er intet mindre end enestående. Samlingen regnes for at være en af de tre mest betydningsfulde af sin art i verden med rustkamrene i Wien og Madrid som ligeværdige konkurrenter. I den 750 kvadratmeter store, moderniserede sal udstilles over 350 kostbare sadler, lanser og rustninger fra perioden mellem 15. og 17. århundrede.

I filmens verden

Der er genstande fra turneringer, parader og berømte slag, bl.a. Trediveårskrigen, og man bliver klog på begreber som burgunderhjelme, pappenheimersværd og drabelige morgenstjerner. Men det er den effektfulde iscenesættelse, der gør samlingen så overvældende, at enhver, der kender fortællingerne om Robin Hood og Ivanhoe, føler sig hjemme.

Foto: David Brandt / Staatsliche Kunstsammlungen Dresden/Staatsliche Kunstsammlungen Dresden

Det første, man møder som gæst, er en genskabt lanseturnering mellem to riddere til hest, og flotte ser de ud med deres angribende lanser og udsmykkede heste med beskyttende kapper og pladepanser.



Rustningerne stammer fra den lange række af kurfyrster af Sachsen, og mens tekstiler og fjer på hjelme og heste er nye, er resten originaler fra renæssancen og kurfyrst August I af Sachsen.

Marcus og Mathias er tydeligt imponerede. Men de er ifølge deres far for unge til at få hele historien med og hitte rede i den lange navnerække af fyrster og adelige, som også driller alle os andre.

Lydhjælp til kongerækken

Det audiovisuelle lytteudstyr er en stor hjælp for gæsterne, så giv lidt ekstra for entrebilletten, så udstyret følger med. Der er nemlig især én glasmontre, som fortjener at få guidens ord med på vejen: Den viser en overdådig paraderustning og et pragtharnisk til en rytter og hans hest, som regnes for at være højdepunktet i Riesensaal.

Sættet blev bestilt af kong Erik XIV af Sverige, som ville fri til dronning Elisabeth I af England iført hele molevitten. Guldsmed Eliseus Libaerts udførte sættet i Antwerpen i 1563-64. Det har krigsmotiver af Herkules og billeder fra den trojanske krig og er smykket med bl.a. bladranker, slanger og delfiner. Alt sammen i forgyldt og forsølvet jern med en saddel af rødt silkefløjl, og allerede her sporer man en gryende fascination af orienten og Osmannerriget.



Guldsmeden rejste fra Antwerpen mod Sverige for at overrække bestillingsværket til kongen. Men rejsen gik via Østersøen nær Danmark, der førte krig mod Sverige (Syvårskrigen, red.). Libaerts blev taget til fange af danskerne og arbejdede i fire år som medaljør for kong Frederik II i København, før han igen blev løsladt. Og da det skete, var det uden paraderustningen og det overdådige harnisk.

Hvad der skete, vides ikke. Men i 1604 købte Sachsens kurfyrste, Christian II, sættet af guldsmeden Heinrich Knopf i Nürnberg for 8.800 gylden – Danmark havde formentlig skilt sig af med det for at fodre den drænede statskasse.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Våben funkler i mørket

Nabosamlingen til rustningerne i Riesensaal har siden 2010 befundet sig på samme etage og hedder Türckische Cammer.

Det er også en del af Sachsens rustkammer, og her kan man følge, hvordan begejstringen for Osmannerriget fik frit løb små hundrede år senere under den mægtige kurfyrste August den Stærke (1670-1733), som også blev konge af Polen. Den tyrkiske samling råder over mere end 600 genstande, og de ældste dele stammer fra 1587, mens hovedparten er fra det 16. til det 19. århundrede.

Her er rifler og geværer med indlagt intarsia af horn, elfenben og sølv samt skjolde, rustninger, dolke, tekstiler, pile og buer. Det hele præsenteres i dunkelt belyste rum, som fremhæver det bedste i genstandene og får elfenben, guld og ædelstene til at funkle. Museets gæster sænker stemmerne og nærmest hvisker i mørket, men Markus Kohler finder det uhyggeligt og har svært ved at slippe sin fars hånd.



I århundreder var osmannerne fjender, der trængte langt ind i Centraleuropa og blev betragtet som en trussel, bl.a. fordi de var dygtige bueskytter. De bedste kunne skyde op til 20 pile i minuttet, og på nært hold imponeres man over de udsmykkede refleksbuers detaljerigdom med læder, horn og sølvbeslag.

Det tog fem til ti år at fremstille en bue, fordi de blev skabt af buet ahorntræ med ornamenter af horn, og deres skydelængde kunne række helt op til 1.300 meter.

Militærtelt i guld og silke

Men selv om osmannerne var en trussel, dannede de mode. En del af samlingen er krigsbytte, men mange af genstandene er diplomatiske gaver, handelsobjekter og bestillingsarbejder fra nogle af de bedste håndværkere i Det Osmanniske Rige – og endda Prag, hvor håndværkere med orientalsk baggrund efterlignede stilen.

Under August den Stærke kulminerede adelens beundring af dem, og kongen importerede bl.a. paradeharnisk og seletøj til heste – og endda levende kameler og araberheste til store tyrkiske fester og parader ved barokhoffet.

Foto: David Brandt / Staatsliche Kunstsammlungen Dresden/Staatsliche Kunstsammlungen Dresden

Det største objekt i samlingen er et tremastet felttelt med broderier i guld og silke til militære formål. Teltet er rejst i fuld størrelse 20 meter langt, seks meter højt og otte meter bredt. Det vejer 500 kilo, og intet andet sted i verden er det i dag muligt at se et lignende telt, som er så velbevaret. Det kostede 36 mill. euro, cirka 269 millioner kroner, at restaurere, og arbejdet tog 15 år og involverede 34 konservatorer i Niedersachsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



August den Stærke brugte teltet bl.a. under en stor troppeøvelse 40 kilometer uden for Dresden, selv om manøvren mere var en opvisning i pomp og pragt end en militærøvelse – eller – vil nogen måske mene – en gal mands leg med magt og masker.

27.000 soldater deltog, og oven i det fulgte adelige og konger fra andre europæiske kongehuse, som alle var iført tyrkiske kostumer.

For museets gæster er det kulminationen på et par timer i eventyrets verden. Mens det for andre engang var hverdag og virkelighed.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden