0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Billige og hurtige fly vinder over dyre og langsomme tog, når danskerne skal vælge transportform på rejsen

Danskerne ville gerne tage toget oftere på rejsen, hvis togbilletterne var billigere, og hvis der var flere direkte togruter og flere hurtige tog. Men diverse afgifter, moms, monopoler og historisk lave flybilletter er med til at spænde ben for togbranchen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel
Foto: Philip Ytournel
Togrejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Togrejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det tager 12 timer og 43 minutter med 3 skift undervejs og en billetpris på 1.604 kroner at komme med tog fra København til Bruxelles en fredag i november.

En hurtig søgning viser, at en direkte flyvetur samme dag tager 1 time og 40 minutter og står i sølle 73 kroner.

Grundlæggende er flyrejse billigt og nemt, og togrejse dyrt og bøvlet, forklarer Gunnar Alexandersson, der forsker i blandt andet togtransport på Handelshøjskolen i Stockholm.

»En flyvning er groft forenklet et spørgsmål om at lette og lande og undervejs i luftrummet have kontakt til en flyveleder«, siger Gunnar Alexandersson, inden han opremser en lang række af de udfordringer, togdriften har:

Adskillige tekniske forhindringer, besværligheder med infrastruktur, forskellige signal- og radiosystemer, skinnenet, sprogbarrierer, arbejdstidsregler, plads på sporene og diverse afgifts- og skatteudfordringer, såsom at flybranchen i modsætning til togbranchen ikke betaler afgift på brændstof.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter