ungt team.  Konrad Kierklo fra miinto.dk i firmaets kontor på Amager, hvor direktøren er 25, og ingen af de ansatte er over 35. Modellen i forgrunden er ved at blive fotograferet til hjemmesiden
Foto: Sara Galbiati

ungt team. Konrad Kierklo fra miinto.dk i firmaets kontor på Amager, hvor direktøren er 25, og ingen af de ansatte er over 35. Modellen i forgrunden er ved at blive fotograferet til hjemmesiden

Arbejdsliv

Studieidé blev til millionforetagende midt i en krisetid

På tre år har Konrad Kierklo sparket liv i en studieidé om at sælge tøj på nettet og gjort den til en kæmpesucces.

Arbejdsliv

Gulvet er malet græsgrønt i det åbne kontorlandskab på Prags Boulevard 49 på Amager, der engang husede en af Toms chokoladefabrikker.

I dag er det højloftede lokale fyldt af 20 medarbejdere, der sidder fordybet foran Mac-computere, taler i telefon med kunder gennem headset eller er i gang med at gennemgå flere hundrede billeder af modeller i tøj, som netop er blevet foreviget i fotostudiet i lokalets bagerste hjørne.

Ingen af de ansatte er en dag over 35 – heller ikke chefen for det hele, der har sin plads bag gennemsigtige glasvægge. Han hedder Konrad Kierklo, er 25 år og administrerende direktør for og medstifter af Miinto, som er navnet på den virksomhed, der holder til her.

Et virtuelt stormagasin Miinto sælger tøj, sko og tilbehør på miinto.dk og har søsterhjemmesider i Sverige, Norge, England, Irland, Holland og USA. »Vi er en form for virtuelt stormagasin. Vi laver ikke tøjet selv, men markedsfører det for omkring 570 tøjbutikker og gør det nemt for dem at sælge tøjet online. Til gengæld betaler de mellem 8 og 16 procent af deres salg på Miinto til os«, siger Konrad Kierklo. Ringer man til danske iværksætterforeninger og spørger efter et firma, der er startet op under den økonomiske krise med succes, peger pilen på Miinto.

Virksomheden åbnede i april 2009 med Konrad Kierklo og hans ven Mike Randoor som de eneste medarbejdere. Tre år senere bliver der sendt lønsedler til 112 ansatte i syv lande, og i 2011 havde Miinto en omsætning på 60 millioner kroner.

»Det er blevet virkelig stort på kort tid«, siger Konrad Kierklo og husker syv år tilbage til den dag på Tietgen Handelsgymnasium i Odense, hvor det hele begyndte.
»På handelsskolen lærte vi virkelig at drømme«

Dengang mente både Konrad Kierklo og Mike Randoor, at tøjbutikkernes udvalg i Odense ikke var godt nok til dem, og når de tog til København eller Århus, fandt de aldrig frem til de gode butikker i sidegaderne, men endte i Illum eller Magasin.

De tænkte, at andre unge i provinsen måtte have samme problem, og at det ville være smart, hvis man kunne få adgang til et stort udvalg af tøj gennem internettet.

De gik begge på handelsgymnasiets innovationslinje, hvor de gennem et særligt program kunne starte deres egen virksomhed og prøve deres ide til et onlinestorcenter af.

På handelsskolen lærte vi virkelig at drømme.



»På handelsskolen lærte vi virkelig at drømme«, fortæller Konrad Kierklo.

De fik virksomheden op at stå, men lagde den i skuffen, da de blev studenter. Begge havde de en drøm om at tjene penge, og de skulle gerne rulle ind på kontoen hurtigst muligt.

Åbenbaringen kom i solariet
Konrad Kierklo begyndte derfor som revisorelev, mens Mike Radoor gik i gang med at jonglere flasker bag baren hos diskotekkæden Crazy Daisy, hvor han siden blev bestyrer.

Små tre år gik, indtil en telefonsamtale ændrede det hele i foråret 2008. Konrad Kierklo havde arbejdet som revisor i godt to år, men kedede sig i regnskabernes selskab, og en tirsdag aften, da han lå og tog sol i et solarium, fik han en åbenbaring.

»Jeg ringede til Mike, der var ude at gå tur med sin kæreste, og sagde, at vi skulle arbejde videre på projektet fra handelsskolen. Mike var ellevild, og allerede samme uge havde vi lånt 100.000 kroner hver i banken, skrevet en forretningsplan, og vi drømte om de Lamborghinier, vi snart skulle købe«, husker Konrad Kierklo.

Som sendt fra himlen
Det følgende år røg der bare næsten kun penge ud af kontoen, og de unge mænds sportsvogne kørte længere og længere væk fra deres rækkevidde.

De lavede en masse begynderfejl, og det firma, der skulle programmere deres onlinebutik, holdt ikke sin deadline.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Efter knap et år havde Konrad Kierklo og Mike Randoor brug for flere penge, hvis de skulle fortsætte, men de ville ikke låne flere i banken og besluttede sig for at sælge.



Det lykkedes, men det var langt fra ensbetydende med, at makkerparret skulle sige farvel til deres onlinebutik. I februar 2009 mødte Mike Randoor stifteren af Crazy Daisy, Carsten Mikkelsen.

Da han hørte om duoens ide om at sælge, besluttede han sammen med Jesper Buch, manden bag succesen just-eat.dk, at kaste en million kroner i projektet. De to herrer er kendt som succesfulde iværksættere og såkaldte businessengle.

Navnet dækker over, at de ud over at investere penge i projekter også hjælper nystartede virksomheder ved at dele ud af deres viden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi gør det!«
De to businessengle fik hurtigt en funktion som mentorer for Mike Randoor og Konrad Kierklo, men de havde krav til deres mentees. De ville være partnere i virksomheden, som nu blev døbt Miinto og officielt startede op på ny, og så forlangte de, at idemændene droppede deres job som diskoteksbestyrer og revisor for at hellige sig Miinto fuldt ud.

»Det betød, at vi pludselig skulle knokle til 17.000 kroner om måneden. Alligevel tog det os kun tre sekunder at sige: Vi gør det!«, siger Konrad Kierklo.

Herfra blev speederen trykket i bund. Først blev det danske cyperspace indtaget, og da det første overskud viste sig i november 2010, vurderede Carsten Mikkelsen og Jesper Buch, at det var tid til at rykke til udlandet, mens der fortsat var huller i markedet for tøjsalg på nettet.

»Krisen har været perfekt for os«
I løbet af det næste år spredte Miinto sig til seks andre lande, og planerne for de næste par år er at komme ind på det spanske, tyske, polske og måske russiske marked.

At der sideløbende har været økonomisk krise, har ikke haft en negativ betydning, vurderer Konrad Kierklo, snarere tværtimod:

»Krisen har været perfekt for os, for butikkerne har været meget åbne over for, hvordan de kunne bevare et salg, nu hvor kunderne på grund af krisen i mindre grad kom ud i de fysiske butikker«, siger han og forklarer, at Mmiinto tager 1.000 kroner i opstartsgebyr, som de fleste butikker godt kan klare at betale.

Hellere lidt af en succes end fiasko

Konrad Kierklo er i dag langt gladere, end da han arbejdede som revisor, og er taknemmelig for, at han og Mike Randoor fik hjælp, da det så sort ud. »Vores succes skyldes, at vi mødte de rigtige investorer på det rigtige tidspunkt; at vi ville Miinto mere end at se vores venner og familie, og at vi fortsat har et enormt drive«, siger han. Direktørlønnen er på tre år steget fra 17.000 kroner til et beløb, han kalder mere fornuftigt. Højere må den godt blive, og han så da gerne, at han havde fået en større ejerandel dengang i foråret 2009, hvor de erfarne investorer indtog modepodiet, fortæller han og griner lidt, før han tilføjer: »Men Carsten Mikkelsen har lært mig: hellere eje 10 procent af en succes end 100 procent af en fiasko«. FACEBOOK







Redaktionen anbefaler:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden