Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lukas Pöstlberger kan få svært ved at opleve en tilsvarende jubelstund sidst på eftermiddagen. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari.

Lukas Pöstlberger kan få svært ved at opleve en tilsvarende jubelstund sidst på eftermiddagen. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari.

Cykling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tronen vakler med det samme under den overraskende Giro-konge

Efter 1. etapes succes venter der hårdt arbejde for det tyske Bora-hansgrohe mandskab i forsvaret af den lyserøde førertrøje.

Cykling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mens begejstringen hos det tyske Bora-hansgrohe mandskab var overvældende og nærmest endeløs, efter at holdet stort set ryddede bordet ved præmieuddelingen på 1. etape i Giro d’Italia, gav finalen med den 25-årige østriger Lukas Pöstlberger som suveræn sejrherre anledning til alvorlig selvransagelse hos taberne.

Og det var først og fremmest de tre hold – Lotto Soudal, Quick-Step Floors og Orica-Scott – som i håbet om en massespurt havde taget føringsansvaret i feltet på sig det meste af dagen, der havde grund til en indgående granskning af, hvad der gik galt, da de blev fuldstændig overrumplet af den unge østrigers offensiv på det sidste par kilometer.

Sportsdirektør kræver mere fight

»Vi svigtede, og drengene skal vækkes«, sagde Lotto Soudals sportsdirektør Bart Leysen til den belgiske avis Het Nieuwsblad.

»Alle vidste på forhånd, at de skulle sidde langt fremme i den kurve, hvor Pöstlberger fik lavet et hul, men vi havde for få folk i front. Det må ikke ske igen, og næste gang, vi kommer ud for en tilsvarende situation, skal der kæmpes helt anderledes«.

Bart Leysen udpeger ikke de ryttere, som han mener svigtede i de afgørende øjeblikke, men avisen fremsætter en klokkeklar formodning om, at han hentyder til australieren Adam Hansen, belgieren Sean De Bie og hollænderen Moreno Hofland, som ikke var, hvor de skulle være, da holdets spurtkanon André Greipel havde allermest brug for assistance.

Giroen indledes sjældent med sprinteretape

Sprinterne tabte således generelt det første slag om en efterhånden sjælden chance for at erhverve den lyserøde førertrøje.

I dette århundredes 18 Giro-udgaver er således kun yderligere to blevet indledt med en samlet starts etape – i 2003, da italieneren Alessandro Petacchi slog til i Lecce, og 10 år senere, da briten Mark Cavendish var første mand over stregen i Napoli.

Nu er alt håb endnu ikke ude for ryttere som australieren Caleb Ewan (Orica-Scott) og André Greipel, eftersom de med gårsdagens placeringer som nr. 2 og 3 kun er henholdsvis 4 og 6 sekunder efter Pöstlberger, og dermed ved hjælp af bonussekunder for en sejr kan stryge til tops.

Sprinterne kan få det svært

Problemet er bare, at karakteren af dagens 221 km lange 2. etape fra Olbia til Tortoli ikke just peger i retning af, at det bliver den store jubeldag for sprinterne.

Sværhedsgraden på stigningerne er nemlig strammet gevaldigt i forhold til i går, da der afvikledes tre bjergspurter i 4. kategori – den laveste i løbet.

I dag er der kun to på programmet, men den første er placeret i 3. kategori den anden i 2., og i det hele taget er terrænet på ruten ind i kystens bagland så kuperet, at arrangørerne sagtens kunne have valgt at anbringe endnu flere bjergspurter.

Rytterne skal op i 1.000 meters højde

Mens der i går »kun« var tale om krævende bakker, konfronteres rytterne i dag med et rigtigt bjerg, hvor klatreturen op til toppen i 1.002 meters højde er opgjort til 19,6 km.

2. etape i Giro d'Italia sender rytterne ind i baglandet på Sardinien. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari.

2. etape i Giro d'Italia sender rytterne ind i baglandet på Sardinien. Foto: La Presse-D'Alberto/Ferrari.

Den gennemsnitlige stigningsprocent er på 3,2 med passager på op til 10, så det er ikke de deciderede bjergryttere, som favoriseres, hvorimod de slidstærke allround aktører har gode muligheder for at gøre sig gældende.

Fra bjergspurten er der endnu 47 km til mål, hvoraf de fleste udgøres af en ikke alt for nem nedkørsel, mens de sidste 10 er fuldstændig flade.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Selve opløbsstrækningen forekommer ikke helt så snørklet som i går. Dog kan en større gruppe komme i vanskeligheder ved en vejindsnævring 2 km fra mål, hvor en jernbaneoverskæring skal passeres, og umiddelbart efter følger et meget skarpt højresving.

Historien er ikke med Pöstlberger

Umiddelbart appellerer etapen mest til, at et udbrud holder hjem, og overordnet synes tronen således også at vakle under gårsdagens sensationsvinder Lukas Pöstlberger, hvis holdkammerater får svært ved at kontrollere udviklingen i et felt, hvor der endnu ikke er sket markant udskilning.

Historien er heller ikke med  Pöstlberger, for de to gange tidligere, Giro d’Italia er startet på Sardinien, måtte indehaveren af førertrøjen efter 1. etape se sig afsat allerede dagen efter.

I 1991 skete det for franskmanden Philippe Casado, der måtte aflevere den eftertragtede trikot til løbets senere italienske vinder Franco Chiocchioli.

Tilsvarende forløb i 2007

I 2007 var det ligeledes rytteren, der godt tre uger senere hyldedes som den endelige nr. 1 i Milano, italieneren Danilo Du Luca, der tilkæmpede sig førertrøjen på 2. etape fra landsmanden Enrico Gasparotto, som dagen inden havde været først over stregen, da Liquigas vandt det indledende holdløb.

Gasparotto, der i modsætning til den livstidsudelukkede Di Luca stadig er aktiv og med i det aktuelle felt, fik dog yderligere en dag i lyserødt.

Det skete efter 3. etape til Cagliari, som vandtes af landsmanden Alessandro Petacchi, men derefter var det Di Luca, som med en kortere afbrydelse undervejs dominerede den sidste halvdel af løbet og i Milano havde et forspring på 1.55 minut til Bjarne Riis’ luxembourgske fund  Andy Schleck.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Udelukket på livstid, men står stadig som vinder

Di Luca optræder stadig i annalerne som den officielle sejrherre, selv om han siden overtrådte dopingreglementet så groft, at han  blev frataget retten til nogen sinde at virke i cykelsporten.

Knap så galt gik det for Petacchi, som også kom i konflikt med paragrafferne om de forbudte medikamenter.

Han blev frataget de fem etapesejre, han det år hentede i Giroen – en afgørelse, han i øvrigt aldrig selv har anerkendt, hvorfor han hævder, han har vundet 27 etaper mod de officielle 22 – men slap dog med en kortvarig udelukkelse for anvendelse af for store doser af et astmamiddel.

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden