Når Team Saxo Banks Tour de France-trumf Andy Schleck i dag efter et døgns afslapning i Morzine giver sig i kast med kongeetapen, er selvtillidsbatterierne ladet maksimalt op. For efter at den 25-årige luxembourger indledningsvis gik så grueligt meget igennem med en mindre end middelmådig indsats på prologen og et voldsomt styrt på den dramatiske etape til Spa, kan det nu konstateres, at han strutter af et gåpåmod, som, hvis det alene kunne gøre det, allerede ville have sikret ham pladsen øverst på podiet i Paris. Uvurderlig hjælp fra Cancellara »Jeg har aldrig været i så god form som nu, og efterhånden som løbet er skredet frem, er min moral styrket ganske gevaldigt«, fastslår Andy Schleck. »Det første skridt i den retning blev taget, da Fabian Cancellara sørgede for, at jeg ikke alene nåede sikkert gennem brostensetapen, men også vandt tid til de fleste af konkurrenterne«. »I søndags steg optimismen yderligere adskillige grader. Jeg så, at Contador var i vanskeligheder, og det har jeg aldrig oplevet tidligere. Jeg blev meget overrasket over, at han ikke kunne følge mig. Og så var det jo kun starten på strabadserne i bjergene. Der kommer flere, der er væsentligt mere krævende senere, og jeg tror, det bliver til min fordel«. Savner sin bror »Selvfølgelig ville jeg gerne have haft min bror Fränk ved min side, og jeg savner ham da.. Det ville have øget vores chancer, hvis vi sammen havde kunnet angribe i bjergene«. Det nytter imidlertid ikke at spilde tid på den slags tanker. Ligesom jeg heller ikke har noget ud af at fundere over de uheld, jeg var ude for i starten af løbet. Nu handler det udelukkende om at se fremad, og jeg går til de kommende opgaver med meget store forventninger«. Riis deler forventningerne De deles ubetinget af chefen Bjarne Riis. »Touren har hidtil været uhyre vellykket for os med to etapesejre og Fabian Cancellara seks dage i den gule førertrøje. Jeg tror, der er mere af samme slags i vente«, fastslår Bjarne Riis. »Andy har vist, at han er her for at vinde Touren, og uanset al den turbulens, der var omkring holdet inden løbet, har vi dokumenteret, at vi står sammen for at føre vores mål ud i livet«. Tillid til de to unge danskere Et af de tvivlsspørgsmål, der rejser sig omkring Andy Schlecks formåen i Touren, går på, at ingen af de øvrige på holdet har vist så konstant form på stigningerne, at luxembourgeren kan være sikker på støtte, når det for alvor går opad. Men Bjarne Riis ser nu ikke dette som nogen alvorlig hindring. »Jeg forventer, at både Jakob Fuglsang og Chris Anker Sørensen bliver bedre og bedre, men det er da rigtigt, at de begge lige skal et gear op for at udfylde deres roller maksimalt«, siger Bjarne Riis. »På den anden side føler jeg mig overbevist om, at når Andy på de kommende bjerge befinder sig uden holdkammerater, vil det være fordi udfordringerne er så skrappe, at også hans nærmeste rivaler sidder alene«.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Neurokirurg: De, der siger noget andet om cykelhjelmen, ved ikke, hvad de taler om
-
Ebbe Preislers børn, svigerbørn og børnebørn er sigtet i sagen om hans død
-
Haaland er på pletten igen og bringer Norge foran 3-1
-
Anmelderen tog en horrorhærdet 14-årig med i biografen: »Det her er det uhyggeligste, jeg nogensinde har oplevet«
-
Så røg det første mål i den grønne trepart: Regeringen udskyder kravene til rent vandmiljø
-
Hvis briterne vil lave en 'Breturn', er de nødt til først at forstå Europa
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
tema
Kan Jægerkorpset fange alle ulve?: »Det vil være en super øvelse for dem«
Lyt til artiklenLæst op af Anders Legarth Schmidt
00:00
Debatindlæg af Jonas Nøddekær
ANALYSE




























