0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Den borgerlige regering bøjer sig for folkebevægelse mod bompenge: Norges gule veste gør det billigere at være bilist

Spørgsmålet er, om gaverne til Norges bilister er store nok til at bremse modstanderne af bompenge

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jesper Stormly Hansen/Ritzau Scanpix
Foto: Jesper Stormly Hansen/Ritzau Scanpix

Protest. Folkebevægelsen mod bompenge ved indfaldsvejene til byer som Oslo er vokset il en bølge der truer de etablerede partier

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Et halvt års bilistoprør mod den udbredte brug af bompenge ved indfaldsvejene til de større norske byer har tvunget den borgerlige flertalsregering til både at skære i bompengene og give flere penge til den kollektive trafik.

Nordmændene skal til lokalvalg 9. september, og en eksplosiv vælgertilslutning til Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger (FNB) tvang i første omgang Fremskrittspartiet til at kræve, at det skal være billigere at køre i bil. FNB er blevet sammenlignet med oprørsbevægelsen De Gule Veste i Frankrig, og ifølge avisen VG kan partiet blive større end Fremskrittspartiet ved valget. Udsigten til, at FNB vil få afgørende indflydelse på borgmestervalgene i blandt andet Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø, satte gang i regeringsopgøret.

Til sidst måtte Kristendemokraterne, Fremskrittspartiet og Venstre bede Erna Solberg om at skære igennem og sammensætte et forslag, som de tre regeringspartier kunne sige ja eller nej til. Først i sidste øjeblik bøjede Venstre af for presset. Med henvisning til de milliardstore tilskud til den kollektive trafik accepterede partiet et prisfald på bompengene.

Spørgsmålet er, om gaverne til Norges bilister er store nok til at bremse modstanderne af bompenge. Bevægelsen startede i Erna Solbergs hjemby, Bergen. Her har partiets leder, Trym Aafløy, som Bergens Tidende har døbt ’bompenge-generalen’, vendt op og ned på lokalpolitik.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter