0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Nyhed – quiz mod Politikens redaktion i JuledystenTag quizzen

Oslo har fået nok: Elløbehjul gør byen til det vilde vesten

Oslo vil indsamle elløbehjul, der ligger og flyder rundt i byen, og det vil koste at få dem tilbage.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mikkel Hørlyck
Foto: Mikkel Hørlyck

Forladte elløbehjul på Vesterbro i København. I Norges hovedstad, Oslo, vil kommunen nu indsamle de mange elløbehjul, der flyder på gaderne, og selskaberne, der ejer dem, skal betale for at få dem tilbage, lyder det.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bystyret i den norske hovedstad, Oslo, er ved at få nok af de mange elløbehjul i byen. De 13.000 løbehjul er blevet en farlig affære for Oslos gående, og ofte bliver de smidt rundt i byen. Men nu skal det koste ifølge byrådet. Nu vil kommunen indsamle de mange elløbehjul, der ligger og flyder, og de selskaber, der ejer dem, skal betale for at få dem tilbage.

»Når vi må gøre arbejdet for selskaberne og passe på, at de overholder love og regler, så må de tage regningen – ikke skatteyderne«, siger Arild Hermstad, der er rådmand for miljø og trafik i Oslo, til avisen Dagbladet.

Mange ulykker

Problemerne med elløbehjulene i Oslo har vokset sig til et langt større problem end i Danmark. Der synes ikke at gælde nogle regler. Der bliver kørt stærkt på fortovene, og Oslos pladser – der er beregnet til gående – synes omdannet til det vilde vesten. Det har ført til en del ulykker.

Derfor har byrådet i Oslo henvendt sig til regeringen og anmodet om strengere regler. For selskaberne – her først og fremmest Voi og Tier – har ikke taget samfundsansvar, mener Hermstad.

Voi siger, at selskabet vil støtte nye regler, der betyder, at kommunen fjerner elløbehjul, der er smidt rundt om i kommunen.

»Vi støtter, at der gribes ind. Hverken byens indbyggere, medtrafikanter eller aktørerne er tjent med situationen, som den er lige nu«, siger Voi's chef i Norge, Christina Moe Gjerde.

Skadestuerne i Oslo har før weekenden slået alarm efter mange alvorlige ulykker med elløbehjul hen over sommeren. Det er navnlig om natten, at den er gal, for mange kører rundt stærkt berusede.

»Oslos lægevagt vil anbefale at lukke for brug af elløbehjul om natten. Vi håber, at de ansvarlige vil handle hurtigt«, siger overlæge Henrik Siverts til Dagbladet.

ritzau

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce