0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Pressefrihed truet: Statsstyret firma ejer 20 af 24 regionalaviser

Polens regering »bruger en damptromle til at mase de demokratiske medier flade«, mener medieekspert.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Czarek Sokolowski/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Czarek Sokolowski/AP/Ritzau Scanpix

En polsk kvinde demonstrerer foran Polens udskældte forfatningsdomstol i sidste måned.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jan Miszczak kunne ikke forstå, hvorfor hans klumme ikke var i avisen. I 20 år havde Miszczaks sarkastiske skriverier fyldt sider i lokalavisen Nowiny, og da klummen ikke blev trykt, tøvede han ikke med at kontakte avisens nye chefredaktør.

»Han nægtede at besvare mine opkald«, fortæller Miszczak til det polske dagblad Gazeta Wyborcza.

Samme dag fik han en e-mail med en fyringsseddel. I mailen forklarede avisens nye chefredaktør, at Miszczaks klumme »heldigvis« var blevet stoppet, inden den blev trykt, for klummen kritiserede avisens nye ejer, det statskontrollerede polske oliefirma Orlen, og motiverne bag firmaets køb af avisen. Det var ifølge den nye chefredaktør utilgiveligt.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu