0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

KL-rapport hylder Cambridge Analytica

Kommunernes Landsforening har brugt 730.000 skattekroner på en rapport, der fremhæver det kontroversielle firmas effektive kampagner for Donald Trump og Brexit.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kommunernes Landsforening (KL) udgav i januar rapporten ’Kommunernes Teknologiske Fremtid, der i rosende vendinger fremhæver den kontroversielle datavirksomhed Cambridge Analytica og dennes effektive metoder:

»Ved at analysere deres brugere blandt andet via sociale medier, er Cambridge Analytica i stand til at indsamle information og viden – som for eksempel politiske standpunkter – meget mere præcist end ved en traditionel meningsmåling. Blandt andet gennem brug af adfærdsvidenskab, der hjælper med at ’nudge’ brugeren i en bestemt retning. Dette gælder både i den kommercielle verden, og i det amerikanske præsidentvalg, hvor Cambridge Analytica har stået for nogle af de mest effektive kampagner«, lyder det i rapporten og på en tilhørende hjemmeside med KL’s logo.

Britiske og amerikanske medier har de seneste dage afdækket, hvordan Cambridge Analytica har udnyttet Facebooks forretningsmodel til at høste data fra omkring 50 millioner formentlig uvidende brugere, og ved hjælp af adfærdspsykologiske modeller har udviklet og målrettet misinformation for at påvirke vælgerne til at stemme på Donald Trump i 2016.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce