Blot 70 af dine likes på Facebook. Så lidt skal en britisk forskergruppe bruge for at kunne beskrive din personlighed bedre end dine venner. Det viser et projekt fra Stanford og Cambridge Universiteter.
At du får mere indhold fra Nike, hvis du liker mærket, ved mange. Det er som regel formålet. Mere overraskende er det, at forskere med dit like kan forbinde din interesse for sport, countrymusik eller dramaserier med bestemte personlighedstræk. Interesserer du dig for løb og madlavning, tyder det på, at du er ansvarsbevidst. Lytter du til bandet Rammstein og ser tv-serien ’Californication’, er du formentlig ikke altid lige let at omgås.
De seneste dage har Politiken og flere andre medier beskrevet skandalesagen om Cambridge Analytica. Det private konsulentfirma har uden tilladelse indsamlet data fra over 50 millioner facebookbrugere og brugt det til at udvikle adfærdspsykologiske modeller. Det gav dem mulighed for at skræddersy kampagnebudskaber til facebookbrugere, så de spiller lige ind i hver enkelt brugers personlighed og holdninger. Et af firmaets mest prominente kunder er Trump-kampagnen i 2016.
Facebook har bedt Cambridge Analytica om at slette brugeroplysningerne. Alligevel vil britiske politikere stille den sociale mediegigant til ansvar. Den historie ruller dagligt videre med nye afsløringer.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her