Alderdom. Muligheden for at blive rigtigt gammel er delvis afhængigt af ens gener, siger amerikanske forskere.
Foto: JACOB EHRBAHN

Forskere løser gåden bag ekstrem alderdom

Visse gener kan fortælle om et menneskes chancer for at blive over 100 år gammel. Ny test på vej.

Chancen for at blive endog særdeles gammel er i meget høj grad bestemt af vore gener, altså de arvelige anlæg.

Det siger en gruppe amerikanske forskere, der har fundet en lang række gener, der kan være med til at bestemme et menneskes mulighed for at leve ekstremt længe.

Test kommer meget snart I en artikel i det ansete videnskabelige tidsskrift Science siger forskerne, at de ved hjælp af en dna-oprøve med 77 procents sikkerhed kan forudsige, hvem der biologisk er bygget til at leve mere end 100 år.

De hævder også, at en sådan test - baseret på en samling af 150 genetiske markører - vil være til rådighed allerede ved udgangen af sommeren.

»Det er virkelig ret revolutionerende. Med den nøjagtighed, vi har demonstreret, vil firmaerne tage fat på dette her. Vi vil få det at se på markedet inden for en måned«, siger en af forskerne, Thomas Perls fra Boston University, til The Globe and Mail.

Undersøgelsen, der havde deltagelse af over 1.000 personer fra den såkaldte 100-årsundersøgelse i New England samt 1.200 kontrolpersoner, viser, at mennesker, der bliver over 100 år, er genetisk specielle.

INDBLIK100-årsundersøgelsen ( eksternt link)

Livsstil er tilsyneladende afgørende for, hvem der opnår en alder af 85 år. Men arvelige faktorer synes at være afgørende for, hvem der bliver ældre og sågar meget ældre end de 85.

Vi vil få det at se på markedet inden for en måned

Ifølge undersøgelsen har langt flere af os end hidtil antaget - formentlig omkring 15 procent - det genetiske potentiale til at leve et meget langt liv. Men forhold som ulykker, krige og dårlig livsstil er medvirkende til at holde antallet af 100-årige meget lavt.

I de industrialiserede lande bliver kun ét ud af 6.000 mennesker 100 år. Og blot én ud af syv millioner bliver over 110 år.

Bliver mindre syge end andre

Forskere har længe ment, at de 100-årige må være bærere af færre sygdomsrelaterede gener end de fleste andre mennesker. Hjerteanfald, slagtilfælde og demens rammer dem nemlig meget sent i livet eller slet ikke.

Men forskerne fra Boston har opdaget, at de ekstremt gamle faktisk har lige så mange sygdomsrelaterede gener som alle andre. Det peger på, at de gener, der gør disse mennesker meget gamle, også beskytter dem mod sygdom.

Ud over generne var der intet specielt hos de ekstremt gamle i New England-undersøgelsen, der pegede på, at netop de skulle blive særligt gamle.

Nogle af dem har levet sygdomsfrit i 100 år, mens andre har overlevet en kræftsygdom. De fleste drikker moderat. Adskillige af dem har været rygere - de fleste for længe siden men andre for ret nylig - og meget få af dem er vegetarer.

»Vigtigt bidrag«

Angela Brooks-Wilson, en genetiker, der leder en stor alderdomsundersøgelse i Vancouver, kalder Boston-undersøgelsen »et vigtigt bidrag til forskningen«.

»Dens virkelige værdi ligger ikke i, at enkeltpersoner nu kan forudsige deres levelængde. Den ligger i at kunne identificere disse gener og bestemme deres funktion, så vi kan blive i stand til at øge den sunde livslængde i den generelle befolkning«, siger Brooks-Wilson til The Globe and Mail.

INDSIGTLæs mere om alderdom ( eksternt link)
Men på det individuelle plan bliver det faktisk muligt at benytte den nye undersøgelse meget hurtigt.

Allerede i næste uge regner Boston-forskerne med at lancere en hjemmeside hvor folk, der kender deres genetiske data, kan taste sig ind og ganske gratis få en pejling på deres mulige livslængde.

SKRIV