Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Belønninger kan erstatte medicin

Britisk undersøgelse viser, at børn med ADHD reagerer positivt over for belønninger.

Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Masser af medicin er muligvis ikke det bedste middel mod hyperaktive børn.

Et universitetshold fra Nottingham har målt hjerneaktiviteten hos børn med ADHD, der spillede et computerspil, hvor børnene ville få flere point, jo mindre impulsiv deres opførsel var.

Resultaterne fra forsøget får nu forskerne til at sige, at hjernen hos børn med hyperaktivitet reagerer på øjeblikkelige belønninger på samme måde, som den reagerer på medicin.

LÆS ARTIKEL

Det skaber optimisme omkring brugen af adfærdsterapi, skriver BBC.

Universitetsholdets opdagelser er publiceret i Biological Psychiatry, og ifølge forskerne kan det betyde, at mindre medicin er nødvendig i volsomme tilfælde af ADHD - tidligere kendt som damp.

Men universitetsholdet advarer samtidig lærere og forældre om, at det kan blive svært at give belønningerne med det samme.

Øjeblikkelige belønninger
Professor Hollis erkender, at det muligvis ikke altid er praktisk at bruge adfærdsterapien:

»Vi ved, at børn med ADHD reagerer uforholdsmæssigt, hvis belønningerne er forsinkede. Det kan betyde, at i 'den virkelig verden' som klasselokalet og hjemmet kan adfærdsterapi ved hjælp af belønninger måske vise sig mindre effektive«, siger Chris Hollis.

Det bliver bakket op af Andrea Bilbow fra Storbritanniens nationale ADHD-informationscenter:

»Det her betyder, at du skal være opmærksom på barnet døgnet rundt, og det kan du bare ikke. Lærer og skoler vil skulle ændre måden at håndtere disse sager på fuldstændigt«, siger hun.

Rastløshed og ringe koncentrationsevne
Undersøgelsen er lavet i Storbritannien. Antallet af landets børn, der er ramt af ADHD i en eller anden form varierer, men det er anslået til omkring fem procent.

LÆS ARTIKEL

Sygdommen kan føre til opførelsesvanskeligheder, såsom uregelmæssige, impulsive reaktioner, rastløshed og ringe koncentrationsevne, og den kan gå ud over børnenes akademiske og sociale fremtid.

Forældre til ADHD-børn bliver ofte fortalt, at de skal forsøge at påvirke barnets handlinger ved at belønne positiv adfærd og sikre, at det får negative konsekvenser, hvis barnet opfører sig dårligt.

Og nu tyder forskning for første gang på, at belønningerne rent faktisk har en virkning.

Yderligere undersøgelser har foreslået at disse belønninger og straffe kun virker godt, hvis de bliver givet på stedet i stedet for senere på dagen eller ugen.

Resultater gennem computerspil
Holdet fra Nottingham ville kigge på effekterne af adfærdsterapi i børnenes hjerner.

Forskerne udviklede et computerspil, hvor børnene skulle 'fange' rumvæsener i en bestemt farve. Samtidig skulle de undgå rumvæsener i en anden farve.

Spillet var designet til at teste børnenes evne til at modstå impulsen til at fange det forkerte rumvæsen.

For at teste om belønninger gjorde en forskel blev der afprøvet en variant af spillet, hvor belønningen for at fange det rigtige rumvæsen blev femdoblet, ligesom straffen for at fange det forkerte også blev femdoblet.

Lavere doser

Aktiviteten i de forskellige dele af hjernen var monitoreret af en elektroencefalogram - EEG.

»Det her betyder, at du skal være opmærksom på barnet døgnet rundt, og det kan du bare ikke«

Målingerne viste, at belønningerne fik børnene til at præstere bedre i spillet, men dog ikke i samme grad som børnenes normale dosis af ritalin-medicin gjorde.

Men EEG målingerne afslørede også, at de to metoder 'normaliserede' aktiviteten i de samme hjerneregioner.

Professor Chris Hollis, der ledte an i undersøgelsen, siger, at kombinationen af medicin og belønning gav de bedste resultater, og at det kan betyde, at børn med ADHD kan tage mindre doser af medicin, og samtidig bibeholde kontrollen over deres opførsel.

»Selvom medicinering og adfærdsterapi synes at være to meget forskellige måder at behandle ADHD på, så antyder vores undersøgelse, at begge typer indgreb har meget til fælles, hvad angår deres effekt på hjernen«, siger han

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden