Kandidat. Cern i Schweiz er blandt de nominerede til årets videnskabelige opdagelse.
Foto: MARTIAL TREZZINI/AP

Hvem står bag årets bedste videnskabelige opdagelse?

Politiken.dk's læsere kan stemme om det forløbne års største videnskabelige opdagelse.

Året nærmer sig sin afslutning. Det betyder, at det er blevet tid til at kåre årets største, bedste og mest mindeværdige begivenheder i 2010.

Hver dag i december sætter politiken.dk traditionen tro et tema til afstemning med fem nominerede, som læserne selv har haft indflydelse på valget af.

I dag gælder det videnskabelige opdagelser, og de fem nominerede er:

1. iPad. Apples nye tablet kan blandt meget andet opbevare dynger af bøger, film og musik og hjemtage hele online-aviser til læsning, uden at man får sorte finger af tryksværte. iPad'en kom på markedet i 2010, og tegner til at blive den helt store julesællert.

2. Den nye malariamyg. Forskere fra University of Arizona har ændret en malariamygs gener, således at den er immun over for Plasmodium parasitten - den malariafremkaldende mikrobe, som den smitter mennesker med gennem sit bid. Nu skal myggen hærdes, så den kan sættes ud i naturen og udkonkurrere den eksisterende malariamyg, måske inden for 10 år. Her er måske en revolution i bekæmpelsen af malaria, som årligt smitter 250 millioner mennesker og slår 1 million ihjel.

LÆS MERENy malariamyg ( eksternt link)

3. Den første syntetiske celle. Amerikaneren J. Craig Venter, der var pioner inden for kortlægningen af menneskets arvemasse (genomet), har efter 15 års forskning skabt verdens første syntetiske celle. Der er tale om en bakterie, som er kunstigt skabt, men alligevel har liv og kan deles og formere sig præcis som alle andre bakterier. Opdagelsen skønnes at kunne få betydning for udviklingen af blandt andet vacciner og biobrændstof.

LÆS MERESyntetisk livsform ( eksternt link)

4. Fysikere har fanget antistof. En international forskergruppe ved Cern-instituttet i Schweiz, der blandt andet har haft deltagelse af forskere fra Aarhus Universitet, har opnået gennembrud inden for antistof. De har vist, at det er muligt at holde atomer af antihydrogen indfanget i så lang tid, at der kan foretages målinger på atomerne.

LÆS MEREAntistof ( eksternt link)

5. Den livreddende robot. Hun hedder EMILY, og hun kan på rekordtid svømme ud gennem krappe bølger med nødhjælp til mennesker, der er nødstedte. EMILY er imidlertid en robot, og navnet er en forkortelse af the Emergency Integrated Lifesaving Lanyard. EMILY kan svømme med den nette fart af 38,6 km/t, hvilket gør hende 15 gange hurtigere end strandens ordinære, menneskelige livreddere. Robotten styres med fjernbetjening.

LÆS MERELivredderen ( eksternt link)