0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hovedpinepiller kan give ondt i hovedet

Hovedpinepiller er årsag til den tredjehyppigste form for hovedpine. Forskere er overraskede.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Johansen Linda
Foto: Johansen Linda

Man skal passe på med ikke at tage for mange hovdpinepiller. Et overforbrug kan give hovedpine. - Arkivfoto: Linda Johansen

Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Et dagligt forbrug af hovedpinepiller fører ikke nødvendigvis til, at man blive sin hovedpine kvit.

Et overforbrug af hovedpinemedicin kan nemlig medføre hovedpine.

Faktisk er denne form for hovedpine så hyppig, at det er den tredje mest forekommende hovedpinetype næst efter migræne og spændingshovedpine. Det viser en undersøgelse, der bliver bragt i Ugeskrift for Læger i dag.

Forskere er overrasket
Den hyppige forekomst af medicin som ophavskilde til hovedpine vækker overaskelse hos forskerne bag undersøgelsen.

»Vi var meget overrasket over at se, hvor stort problemet er. Vi vidste godt, at noget hovedpine skyldes overforbrug af for et eksempel håndkøbsmedicin. Men at problemet er så stort, det var alligevel en overraskelse«, siger afdelingslæge, dr. med., ph.d. Messoud Ashina fra fra Dansk Hovedpinecenter til Berlingske Tidende.

Ond cirkel
Medicinhovedpinen er en kronisk hovedpine, der forekommer mindst 15 gange per måned. Den kommer samtidig med en daglig eller næsten daglige indtagelse af hovedpinepiller.

Hovedpinen kommer ofte som led i en ond cirkel, der starter med, at patienten dagligt tager hovedpinepiller for at blive sin hovedpine kvit.

Efter noget tid kan man så risikere at få hovedpine af selve medicinen.

Derfor skal man passe på, når man tager hovedpinemedicin forklarer Messoud Ashina.

»Folk skal være meget mere forsigtige med selv de milde præparater som Pamol og Kodymagnyler, hvis de løber ind i kroniske smerter«, forklarer han til Berlingske tidende.

Enkel behandling
Lider man af en medicinoverforbrugshovedpine, så er behandlingen enkel. Man skal stoppe med at indtage al smertestillende medicin øjeblikkeligt.

Derefter kan man forvente at få ubehagelige symptomer som kvalme eller søvnforstyrrelser i de efterfølgende to til ti dage. Herefter vil patienten få det bedre, oplyser Ugeskrift For Læger.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere