Beskyttelse. 5-10 procent har den bakterie boende i næsen, som ifølge de internationale forskere udgør en slags naturlig beskyttelse mod stafylokok-infektioner.Foto: Miriam Dalsgaard.

Næse-bakterie kan slå MRSA ud

Undersøgelser af snot tyder på, at en almindelig næsebakterie kan hjælpe i kampen mod infektioner, der stammer fra stafylokokker.

Mikrobiologer fra Tyskland og England har taget prøver af 187 patienters snot og kortlagt en ganske almindeligt forekommende næsebakterie, der ser ud til at forebygge stafylokok-infektioner i huden eller blodet. Undersøgelserne gælder også den frygtede MRSA - en type stafylokokker, der er resistente over for en række antibiotika.

Forskerne bag den nye opdagelse foreslår, at man kunne pode patienter, der har svagt immunforsvar, med denne næse-bakterie for at forebygge infektioner, der er forårsaget af de ondartede stafylokokker. Det vil sige, at man kunne bruge bakterien til at fortrænge farlige bakterier.

»De har fået en god ide, som virker realistisk, og som har meget potentiale«, siger Ute Wolff Sönksen, der er ansvarlig for antibiotika-overvågningen på Statens Serum Institut. Hun har ikke været involveret i den nye undersøgelse, der netop er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature.

Kender genet fra jordbakterier

Næse-bakterien er også en stafylokok, der er døbt S. Lugdunensis. Ifølge forskerne giver den sjældent infektion, men de kommer alligevel med et forslag til, hvordan man kan isolere den gode effekt.

Navnet kommer af Lugdunum, som er den latinske betegnelse for den franske by Lyon, hvor bakterien første gang blev isoleret. I bakterien findes et gen, som man ikke kender fra bakterier på menneskekroppen, men som minder om gener, vi kender fra jordbakterier. Forskerne bag den nye undersøgelse underbygger, at genet i næsebakterie, dræber ondartede stafylokokker, og i mindst lige så vigtigt: at stafylokokkerne ikke bliver resistente over for bakterien.

»Det fine ved den nye undersøgelse er, at man kombinerer flere forskellige tilgange og får nogle lovende resultater. Mikrobiologerne har både lavet undersøgelser af gener, undersøgt patienters bakterieflora og lavet laboratorieforsøg med stafylokok-stammer – her har de blandt andet kigget på MRSA. Endelig har de behandlet mus med det bakteriedræbende stof, som næsebakterien producerer«, forklarer Ute Wolff Sönksen.

Vi skal forebygge MRSA-infektion

Næsebakterien ville også kunne videreudvikles til et antibiotika, der altså lader til at kunne bruges til at bekæmpe MRSA-infektioner. »Men udviklingen af nye antibiotika tager lang tid. En udvikling af en forebyggende middel ville man kunne gøre meget hurtigere«, forklarer Ute Wolff Sönksen.

Den gode næsebakterie findes naturligt forekommende i næsen på 5-10 procent. I den ny undersøgelse blev den fundet hos 9 procent, men andre undersøgelser har en lidt lavere forekomst.

Infektioner med stafylokokker herunder MRSA er hvert år skyld i omkring 350 dødsfald i Danmark. I 2015 var antallet af nysmittede med stafylokok-infektioner 2972.

Ute Wolff Sönksen, der er uddannet læge, ser potentiale i forhold til kræftpatienter, kirurgiske patienter samt ældre og svækkede. »I gamle dage kunne vi bare slå infektionerne ned med antibiotika. Men de sidste ti år har der været en bevægelse imod at arbejde mere med forebyggelse, fordi vi ikke længere kan regne med, at vi kan blive med at kunne slå infektioner ned med antibiotika. I dag arbejder man meget med forebyggelse i forhold til hygeine på hospitalerne, og nu skal vi måske også til at se på, om vi kan arbejde med forebyggelse med bakterier«, siger hun.