0

Mobilundersøgelser værdiløse

Undersøgelser af, om mobiltelefoners stråling er farlig, er fyldt med metodefejl. Ingen kan derfor endnu vide, hvorvidt strålerne udgør en sundhedsfare, påpeger en ny undersøgelse.

Dresling Jens
Foto: Dresling Jens

Strålingen fra en mobiltelefon er størst omkring antennen på telefonen. - Arkivfoto: Jens Dresling

FOR ABONNENTER
FOR ABONNENTER

De hidtidige undersøgelser af, hvorvidt strålingen fra mobiltelefoner udgør en sundhedsfare, er fyldt med fyldt med metodiske fejl.

Der er derfor ingen nuværende viden om, hvorvidt strålerne er farlige eller ej. Det viser en ny undersøgelse, der har gennemgået de eksisterende undersøgelser.

»Myndighederne har hidtil konkluderet, at stråling fra mobiltelefoner ikke udgør en sundhedsrisiko. Men det er der efter vores opfattelse ikke belæg for«, siger Kjell Hansson Mild, professor i biologi ved Ørebro Universitet, ifølge dagbladet Information.

Han har sammen med andre forskere undersøgt undersøgelserne og offentliggjort resultatet i tidsskriftet 'Journal of Toxicology and Environmental Health'.

Flere kritikpunkter
Undersøgelsen af undersøgelserne kritiserer, at forskerne har været upræcise med oplysningerne om, hvor en mobiltelefon er placeret i forhold til øret, at storbrugere af mobiler sjældent er inddraget, og at ingen har kigget på langtidseffekter. Desuden er tredjegenerations mobiltelefoni ikke inddraget.

»Hvis man leder efter hyppigere forekomst af kræft blandt en gruppe personer, der har haft mobiltelefon i kun to år, er det ikke overraskende, hvis man ikke finder nogen særlig risiko«, siger Kjell Hansson Mild, der er også er utilfreds med, at storbrugere ikke er inddraget f.eks. i den danske undersøgelse af mobilstråling.

Begræns omgangen
Den kritik er korrekt, men ikke ny, påpeger Christopher Johansen, der stod bag undersøgelsen.

»Vi gør selv opmærksom på i undersøgelsen, at den kun medtager få langtidsbrugere og storforbrugere«, siger overlæge Christopher Johansen fra Kræftens Bekæmpelse.

Kjell Hansson Mild anbefaler, at man foreløbig begrænser sin omgang med mobiltelefonernes stråler - f.eks. ved at bruge håndfrit udstyr. Samme konklusion kom de nordiske sundhedsmyndigheder for nylig til. Dog foreløbig kun på børns vegne.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu