Kun en dag efter at NASA fik bragt rumfærgen Discovery sikkert tilbage til Jorden, offentliggør et privat firma ifølge New York Times nu dets planer om inden for to at tilbyde interesserede rigmænd en tur omkring månen. Firmaet, der kalder sig selv for Space Adventures - 'Rum-eventyr' på dansk - har hidtil sendt to turister i kredsløb i rummet på 'pakketure' á henholdsvis ti og 21 dages varighed. Den lange tur inkluderede også et visit på den Internationale Rumstation. Næste skridt er altså at sende folk en tur rundt om månen. Pris for en retur-billet: 100 mio. dollar eller hvad der svarer til cirka 600 mio. kroner. Kun for de få Space Adventures' undersøgelser viser, at der findes mellem 500 og 1.000 mennesker i verden, som har så mange penge. »Det er det samme antal mennesker, der har råd til at købe en luksus-yacht til 100 mio. dollar«, konstaterer firmaets direktør Eric Anderson. De to rum-turister, som den ekstravagante rejsearrangør allerede har sendt af sted, betalte hver 20 mio. dollar for turen, og de udtrykker begge begejstring for den nye destination. Verdens første rumturist, finansmanden Dennis Tito, synes dog at han selv er blevet for gammel: »Men var jeg yngre, og havde jeg pengene, ville jeg bestemt overveje det«. Strabadserende tur De rum-farende turister vil to og to blive sendt af sted med en russisk pilot i en af de russiske Soyez-rumfærger - og der er ikke meget plads. Christopher C. Kraft er tidligere chef på Johnson Rumcenter, og selv om han finder projektet realistisk, tror han, at det vil blive meget trangt og ekstremt ubehageligt med tre mand om bord på en lille Soyez-færge. »Jeg tror man kan gøre det, men hold op hvor vil det blive hårdt«, siger han.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
DMI: Nu er de højeste temperaturer overstået
-
»Det tog under 40 sekunder, så var han død«: I et hjørne på festivalen er mænds sundhed i fokus
-
Økonom: Min by er blevet til en forlystelsespark for turister
-
Nato-chefens opførsel møder kritik i Europa
-
Roskilde Festival varsler lukning af områder
-
Bøjede togskinner og lukkede operationsstuer advarer om varmens alvor
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Debatindlæg af Kasper Lyngholm Vilbæk
tema
»Der var ingen i forløbet, der sagde til mig, at det var ulovligt, eller at jeg burde have ringet før«
Lyt til artiklenLæst op af
Line Vaaben
00:00
»Sindet er selvregulerende, hvis du formår at lade dine tanker og følelser være«
Lyt til artiklenLæst op af Signe Thomsen
00:00
Vi har en ny lyd-app til dig
I Politiken Lyd kan du få alt det, du godt kan lide ved Politiken, og mere til - bare som lyd.
Kronik af Søren Ziebe
Lea Bejstrup Jensen
Anna Filippa Ronnefeld Veng




























