0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Så blev der tanket

Før 'Vædderen' i nat tog hul på det næste togtben, skulle skibet tankes op. I aftes kom en tanker forbi fra Cameroun for at hælde nye kalorier på den danske ekspedition.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

På tankskibet slæber en håndfuld mænd i olierede keddeldragter slangerne frem og kobler dem til 'Vædderen'. - Foto: STV

Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

'NO SMOKING' står der med fede bogstaver på 'Vædderens' hvid-orange nabo.

Det ligner egentlig mest et spøgelsesskib. Olietankeren fra Cameroun, der fredag aften er sejlet helt op på siden af 'Vædderen' for at fylde den danske forskningsekspedition med nye kalorier.

På tankskibet slæber en håndfuld mænd i olierede keddeldragter slangerne frem og kobler dem til 'Vædderen'. Ellers er der ikke meget liv på den mørke tanker.

Millionregning
Der går store mængder brændstof til at drive 'Vædderen' frem. Og lige så vel som danske bilister shopper benzin hos de billigste tankstationer, har 'Vædderens' besætning også tjekket prisen heftigt, inden olieslangerne kobles på.

I denne omgang har det danske krigsskib fået ca. 230.000 liter i tanken - en regning på lidt over en million kroner.

Inden Galathea3-ekspeditionen forlod den ghanesiske havneby Tema, kunne skibsledelsen godt have valgt at tanke i land. Men det var dyrere. Ved at sejle et par timer ud på åbent hav og møde et tankskib dér, er der sparet godt 400.000 kroner.

En tur i centrifugen
Olie kvalitet er dog ikke helt i top.
»Som du kan se, er der ret meget vand i den prøve, vi har taget op. Det fjerner vi nu ved at lade olien gå igennem vores egen centrifuge«, forklarer driftsofficer Bjarne Ørgård Hansen og holder en af prøverne op mod lyset.

Er der for meget vand i, kan der opstå dieselpest - bakterier æder dieslen, inden den er brændt af efter hensigten.

Hvor meget brændstof, der fyres af på togtbenet ned til Cape Town tør driftsofficeren ikke slå helt fast, men et bud er 40.000 liter:

»Men det kommer helt an på, hvor hurtigt chefen vælger at sejle«.

Efter cirka tre timer i nærkontakt med den vestafrikanske tanker, sejler 'Vædderen' nu videre gennem Atlanterhavet med kurs mod Sydafrika.

I nat ved 2.00-tiden dansk tid passerer 'Vædderen' Ækvator.


Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere