Annonce
Debat 20. mar. 2011 KL. 11.00

Buchard: Den unge far er et kastreret handyr

»Der går to kastrerede hankønsvæsener,« tænker Uffe Buchard om fædre med barnevogn.

Uffe Buchard

Kønsdebat.Uffe Buchard.

Uffe Buchard er kreativ direktør og modeekspert.

Når modeeksperten, den kreative direktør Uffe Buchard går en tur med sine hunde, støder han jævnligt ind i unge fædre på mandetur.

I den ene hånd har de hver sin barnevogn, i den anden en caffelatte to go. ’Der går to kastrerede hankønsvæsener’, tænker han. Og faktisk bliver han lidt bange for mændenes fremtid.

Hvad er der galt med mænd, der kan lide børn og varm mælk?

»Ikke noget, de minder mig bare frygtelig meget om kvinder. Uanset hvor mange unger jeg fik, så ville man aldrig få mig til at skubbe en barnevogn i offentligheden sammen med en anden totalt feminiseret han. Mænd skal heller ikke tage et halvt års barselsorlov. Så kan de efter min mening lige så godt få cuttet kønsorganerne med det samme. I de første måneder hører kontakten med barnet helt naturligt mest kvinderne til«.

Det er vel en del af ligestillingen, at manden også tager sig af børnene?

»Jo, og jeg siger selvfølgelig ikke, at mænd ikke skal have kontakt med deres børn. Men et barn har ikke nødvendigvis brug for to mødre. Da jeg blev passet af mænd som lille, fik jeg lov til at gå amok på legepladsen. Men når jeg var der med kvinder, så måtte jeg jo nærmest bare stå ovre i et legehus og glo. Der er stor forskel på mænds og kvinders omsorg, og mænd skal holde fast i deres vildskab og i deres fandenivoldskhed. Det er det, de skal indprente i deres børn«.

Kræver det en kvinde, før en mand bliver slatten?

»Jeg synes, at singlemænd er mindre slatne. Mænd i faste forhold har fået tudet ørerne fulde med, at de skal tage barsel og leve som kvinder, så de kan få deres parforhold på Østerbro til at fungere. Lige pludselig går det så op for dem, at de er blevet kastrerede, at de hader deres liv, at de ikke længere ser deres gutter og ikke længere laver ting, de synes er sjove. Kvinderne er ved at kreere sådan nogle feminine monstre, som ikke kan præstere nogen steder, og som bare bliver holdt nede«.

Er det kvinders skyld, at mænd er fimsede?

Jeg synes, jeg er ekstremt maskulin

Uffe Buchard

»Nej, det er mændenes skyld, fordi de bare lader stå til. De er dovne og orker ikke at tage kampen. Jeg bliver virkelig bekymret, hvis jeg tænker på, hvad de næste 20 år kan bringe. Man har lige fundet ud af, at man ikke længere bruger lilletåen til at støtte på, og derfor forsvinder den på et tidspunkt. Jeg er bange for, at det vil gå samme vej med manden, hvis han ikke bruger sin maskuline side. Ingen kvinde gider jo være sammen med en mand, der er ligesom deres veninde«.

Hvad skal han så gøre for at være en rigtig mand?

»Han skal blive ved med at stå op og tisse. Alle de der ting, som i virkeligheden er sådan lidt dyriske, de må ikke gå væk. Mænd skal have lov til at brøle sammen og til at drikke sig pissehamrende stive, selv om der er børn, der skal passes. En rigtig mand kan godt tage en nederdel på og stadig være enormt maskulin. Han er ikke bange for sin feminine side og kan samtidig sætte sit alfahan-gen i spil rimelig ofte«.

Er du maskulin?

»Jeg synes, jeg er ekstremt maskulin. Det er et spørgsmål om holdninger og værdier. Den biseksuelle, homoseksuelle og den meget fimsede lille kontormus kan være lige så mandige som et eller andet stort handyr nede i fitnesscentret. Men det bekymrer mig, at jeg opfatter mig som mere maskulin end de fleste heteroseksuelle mænd, jeg kender«.

Annonce
Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR
Annoncer
16. maj. KL. 14.01
Krav. Det er et stort problem, at så mange unge udvikler psykiske problemer. - Foto: OLE LIND (arkiv)

Der er ikke plads til at fejle i gymnasiet

Der er skabt et idealbillede af unge, som er svært at leve op til.

16. maj. KL. 09.44

Hvornår følger vi efter Sverige og Norge og adskiller kirke og stat?

I 2000 blev kirke og stat skilt i Sverige. Nu bevæger Norge sig i samme retning.

16. maj. KL. 00.01
Kritik. Det er et sundhedstegn, at Thorning møder hård kritik fra egne rækker. Det vidner om en frodigere debatkultur på venstre- end højrefløjen i dansk politik. - Foto: JENS DRESLING (arkiv)

Røde vælgere er bare hamrende kritiske

Når Thorning får verbale tæsk af sine egne, skyldes det venstrefløjens sunde ...

16. maj. KL. 10.29
Lillebror. Det er klart, at et lille land som Danmark ser op til den mægtige storebror USA. Tegning: Philip Ytournel

Vi vil så gerne være ligesom dig, USA

USA inspirerer os, det kan vi ikke komme uden om. Nogle gange ville jeg bare ønske, at inspirationen var gensidig.

15. maj. KL. 14.44
Corydon-doktrinen. Lars Trier Mogensen »mener, at regeringen skal følge en anden vej, og at den 2020-plan, som vi netop har fremlagt, er borgerlig«, skriver Bjarne Corydon. - Foto: FINN FRANDSEN

Hvad har instruktøren Trier tilfælles med Politikens Trier?

Måske er det navnet, der gør det, skriver en undrende finansminister.

15. maj. KL. 00.01
Hovedret. I aften byder Angela Merkel byder den nye franske præsident, François Hollande, på middag i Bundeskanzleramt i Berlin. - Foto: MICHAEL SOHN/AP

EU-formandskabet får en vigtig mission i aften

Det er nu, det danske EU-formandskab skal træde i karakter.

13. maj. KL. 10.00
Hjælpbehov. For hvad er det for en kvalitetstid, vi ønsker?, spørger pædagog de forældre, der overlader deres børn til ikke-dansktalende au pair-ansatte.
Tegning: Jørgen Saabye

De rige svigter, når barnet parkeres hos au pair-pigen

Vi fokuserer for meget på de ressourcesvages måde at være familie på.

11. maj. KL. 11.17
Dasetid. I Danmark har vi elleve helligdage, der ikke falder på en søndag, og som derfor udløser ekstra fridage. Nu vil regeringen dem til livs. - Foto: TEH ENG KOON/AP

Hvilken helligdag skal politikerne fjerne?

Trepartsforhandlingerne kan ende med afskaffelse af endnu to helligdage.

11. maj. KL. 08.28
Frelseren. Henrik Sass Larsen er som ny gruppeformand udset til at redde Socialdemokratiets popularitetsnedgang. Men kan han det? - Foto: JENS DRESLING

Er Sass Larsen Jesus?

Statsminister Thorning-Schmidt har reaktiveret sin gamle allierede, Henrik Sass Larsen.

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

16. maj. KL. 00.01 Logistik

Det sker
Vatnisse? Med veloplagt fortællerytme og vittig dialog er 'Gummi T' en vellykket opdatering. - Foto: (PR)
16. maj. KL. 12.07

Animeret Gummi-Tarzan opfylder alle mirakelønsker

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning