Annonce
Debat 8. nov. 2011 KL. 12.25

Debattør: Stop fissekastningen og gør noget ved ligestillingen

Er der én eneste af de debatterende kvinder, der reelt ønsker at gå ud i hverdagen og flytte ligestillingen?

fakta

Lene Rikke Bresson er cand.oecon og leder af forfatterlinjen på Dansk Talentakademi i Holstebro.

I halvfemserne råbte en fagforeningsboss i Sverige i vrede »fisseflokken« efter svenske rødstrømper. Det blev startskuddet til en ophedet kønsdebat i Sverige.

I 10’ernes Danmark råber kvinderne ord som meningsfisse, klynkefisse og underbuksemenneske efter hinanden. Røde og blå fisser skælder ud på hinanden i troen på, at de har retten til at definere, hvad ’rigtig’ ligestilling er.

Fissekastningen flytter intet i ligestillingen i hverdagen. Debatten er reelt en del af et selvpromoveringsudslip ud fra devisen: ’Se mig, se mine støvler, se mit hår, se min karriere, se mig sige fisse, se mig’ … Debatten bidrager i bedste fald til ordbogens variationer over ordet fisse.

LÆS MEREDu er en stor hykler, Anne Sophia Hermansen

Er der én eneste af de debatterende kvinder, der reelt ønsker at gå ud i hverdagen og flytte ligestillingen? Jeg tvivler på det. Og der er ellers nok at tage fat på. Fire områder, der i hverdagen ville flytte ligestillingen, er: hjemmefronten, arbejdspladsen, bestyrelserne og de unge kvinder.

Men det kræver et langt sejt træk – og det er der ikke mange ’Se mig!’-forsider i.

Hjemmefronten: 92 procent af beslutningerne vedrørende børn tages af mor alene i de danske familier trods en arbejdsdeling i hjemmet, der nærmer sig 50/50.

Hvis vi vil ligestillingen, hvorfor tør vi så ikke give magten fra os i vores egen familie, og hvorfor har vi ikke tillid til, at mændene kan tage lige så gode beslutninger som os?

Grunden til, at dette misforhold er så tabuiseret at diskutere, er, at kvinderne i virkeligheden bare vil bestemme. Mit råd er enkelt: Så hold dog kæft, og giv plads!

Stop fisseflokfnidderet, og gå ud og gør noget ved ligestillingen i hverdagen.

Lene Rikke Bresson

Arbejdspladsen: Hvornår har du sidst hjulpet en kvinde, der gerne vil forstå, hvorfor hun igen er havnet i stressfælden som den perfekte superkvinde, der aldrig siger nej, og gjort det klart, at den perfekte superkvinde aldrig bliver andet end en ’Se mig!’-illusion?

Hvornår har du sidst hjulpet en kvindelig kollega på vej til lønforhandling, så vi kan få skubbet til ligelønnen? Eller lagt møderne før klokken 15, så også småbørnsforældrene kan nå at hente og bringe?

Hvornår har du fortalt, at det gælder om at arbejde smartere i stedet for længere, som var industrisamfundets mindset?

Bestyrelserne: Drop hanelefanternes dans i bestyrelserne. Hvorfor skal vi have et mål som i Norge om, at ’guldskørterne’ skal sidde på 40 procent af pladserne? Territorieafpisning, kamp for egne særinteresser på bekostning af helheden og ansvarsfralæggelse, når det er gået galt, gør ikke verden bedre og giver bestemt ikke livskvalitet.

Spring ud som gazelle, og bliv iværksætter. Det er sjovere, mere udfordrende og flytter verden hurtigere – og du slipper for at lære hanelefant-dansen. Skal du selv finde en bestyrelse, så indfør dine egne spilleregler, og find nogle kompetente mennesker, der arbejder for helheden. Eller spring ud som entreprenør på din nuværende arbejdsplads.

De unge kvinder: Hvornår har du sidst givet dig hen i mentorrollen og lyttet til unge kvinder med anden etnisk baggrund og hjulpet dem på vej i det danske samfund? Eller lyttet til danske unge kvinder, der er fanget i curlingforældrenes prestigeprojekt og dermed har mistet følingen med livet og deres drømme?

Støtter vi de purunge kvinder i at sige nej, når de af læger bliver proppet med p-piller, inden de har fået et sexliv?

LÆS OGSÅAnonym bitterfisse håner de overperfekte speltkusser

På Facebook spurgte jeg, hvad man som kvinde er, hvis man hverken tilhører de blå eller røde feminister. Svaret faldt prompte:»Man er sig selv

Derfor: Stop fisseflokfnidderet, og gå ud og gør noget ved ligestillingen i hverdagen.

Annonce
Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR
Annoncer
22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

19. maj. KL. 20.37
Distance. Det er altafgørende at opretholde en professionel distance til det område og de mennesker, man ønsker at hjælpe. Ellers kan det forhindre, at man hjælper optimalt. Tegning: Per Marquard Otzen.

Taler Børnerådets formand sin egen eller børnenes sag?

»Lisbeth Zornig Andersen bruger sit formandskab som løftestang for sin egen sag«.

18. maj. KL. 15.04
Tegning: Roald Als

Venstrefløjen har overladt debatten til højrefløjens intellektuelle

Nævn tre centrum-venstre-intellektuelle, der præger den politiske debat i dag.

18. maj. KL. 13.12
Ammedebat. »Her tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame, der er helt bevidst om, hvad hun vil, og hvornår hun vil det«, skriver jordemoderstuderende. - Foto: Thomas Borberg (modelfoto)

Amning er da ikke perverst

Tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame.

18. maj. KL. 09.27
Valg? Regeringens finanslov for 2013 kan godt stemmes hjem med Enhedslisten, men at regere landet efter sit grundlag, kan regeringen ikke. - Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Ender Thornings reformplan i valg?

Uden Løkke vil regeringens finanslov for 2013 være uden reformer.

17. maj. KL. 23.50
Foto: MYDSKE PETER

Hvornår skal de rigeste til lommerne?

Hvis alle skal bidrage, mangler der noget i regeringens 2020-plan.

17. maj. KL. 00.01
fejlet. Helle Thorning-Schimdt har forspildt muligheden for at være brobygger i EU. - Foto: THIERRY CHARLIER/AP

Thornings EU-formandskab er slået fejl

Statsministeren har hverken ideologisk eller politisk formået at slå igennem på europæisk...

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

22. maj. KL. 00.01 Tolle lege

Det sker
Havnespot. Nogle af de bedste solsteder i København findes langs havnen. Her er det Toldbodens Grillbar. - Foto: Mathias Christensen
22. maj. KL. 12.02

Guide: Københavns bedste havnespots

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning