Fra min egen tid på Land og Folk i begyndelsen af 1960’erne – jeg blev smidt ud og ekskluderet efter to år – husker jeg alt om ’det røde guld’. Alle vidste, at kammeraterne fra Moskva sendte penge til kammeraterne i Dronningens Tværgade. Ikke i kontanter, men i form af overbetaling for noget helt absurd og ganske uanvendeligt propagandamateriale. Alle talte om det dengang. Og det gør vi så stadigvæk. Men mens vi tilsyneladende ikke kan blive trætte af at offentliggøre historier om ’det røde guld’, der tilflød kommunisterne i Danmark under den kolde krig, opretholder alle en forbløffende tavshed omkring de dollar, der i den samme periode i rigelige mængder flød fra det amerikanske efterretningsvæsen, CIA, til danske journalister, radiofolk, forlæggere, bladudgivere og andre kulturfolk.
KRONIKManden de kaldte Ervin Det eneste vi ved, er, at de mange CIA-penge, der sivede ind i Danmark, var tiltænkt 240 politiske ledere, 450 opinionsdannere, 1.000 intellektuelle og 600 kulturpersonligheder. Modsat ’det røde guld’, som var tiltænkt en lille snæver kreds omkring det minimale danske kommunistparti og dets dagblad, ved vi stadig ikke, hvem modtagerne af CIA-pengene var.