Kjeld Koplev er som oftest underholdende i sine debatindlæg, om end underfundigheden til tider er lidt løsagtig. Sådan er det da også i hans indlæg om ’Washingtonguldet’, skrevet som en velment modvægt til halløjet omkring Ole Sohn og pengestrømmen fra Moskva.
LÆS DEBATINDLÆGKjeld Koplev: CIA sendte også kolde kontanter Han skriver, at den amerikanske efterretningstjeneste CIA under den kolde krig i stor stil hvervede europæiske journalister som både spioner og propagandister, og at CIA infiltrerede en lang række europæiske aviser og nyhedsmedier, herunder »også vores hjemlige Ritzau«. Det lyder rigtig væmmeligt og kommer som en overraskelse for mig – men det turde da også være løgn. Jeg burde nemlig ellers vide det, da jeg var ansat på Ritzaus Bureau I/S under det meste af den kolde krig, nemlig i perioden 1968-1998 – altså gennem 30 år. I det meste af tiden sad jeg i en ledende funktion, var medlem af direktionen og havde som hovedansvarsområder udenrigsredaktionen og bureauets samlede personale.