Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pengestrømme. Journalist Kjeld Koplev opfordrer til en granskning af de midler, som CIA brugte på at smøre danske journalister, politikere og meningsdannere.
Foto: DALSGAARD MIRIAM

Pengestrømme. Journalist Kjeld Koplev opfordrer til en granskning af de midler, som CIA brugte på at smøre danske journalister, politikere og meningsdannere.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kjeld Koplev: CIA sendte også kolde kontanter

Vi glemmer det Washingtonguld, der under den kolde krig flød fra USA til de danske spidsborgere.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Fra min egen tid på Land og Folk i begyndelsen af 1960’erne – jeg blev smidt ud og ekskluderet efter to år – husker jeg alt om ’det røde guld’.

Alle vidste, at kammeraterne fra Moskva sendte penge til kammeraterne i Dronningens Tværgade. Ikke i kontanter, men i form af overbetaling for noget helt absurd og ganske uanvendeligt propagandamateriale.

Alle talte om det dengang. Og det gør vi så stadigvæk. Men mens vi tilsyneladende ikke kan blive trætte af at offentliggøre historier om ’det røde guld’, der tilflød kommunisterne i Danmark under den kolde krig, opretholder alle en forbløffende tavshed omkring de dollar, der i den samme periode i rigelige mængder flød fra det amerikanske efterretningsvæsen, CIA, til danske journalister, radiofolk, forlæggere, bladudgivere og andre kulturfolk.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden