Annonce
Debat 23. feb. 2012 KL. 08.48

Jeg tager ikke imod et job i Netto

Jeg er en ung kvindelig studerende, som prøver at gå uden om Netto.

OM INDLÆGGET
Kommentarer:
Afviste kommentarer:
1
send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
banner
banner
print
Fatima Hachem
Fatima Hachem er studerende på Uddannelsesvidenskab.

Kære ’få et arbejde i Netto’-vedkommende,

Jeg er så træt af, at vi unge akademikere nærmest er blevet frataget vores rettigheder til at være akademikere, være studerende, være unge.

Hver eneste gang jeg sætter mig ned for at læse nyheder, viser det sig, at akademikere er et ord, som florerer over det hele, på godt og ondt.

Ja, man skulle til tider nærmest tro, at det var blevet et bandeord!

For ikke at glemme politikernes, de kvikke og de mindre kvikkes udtalelser, som har gjort det meget lettere for os at få skyldfølelse over den finanskrise, som mange af os ikke har været indblandet i. Det er jo ikke os, som sad i Folketinget, bankerne og lignende, dengang den opstod.

Vi unge akademikere er ikke forkælede, vi er ikke kræsne, vi er ikke uintelligente eller dovne, vi er ’bare’ akademikere, som er nysgerrige på verden og tager imod alle de chancer, vi kan få. Men så skal det også helst være job, som repræsenterer vores fag.

Vi unge akademikere er ikke forkælede, vi er ikke kræsne.

Fatima Hachem

Desuden har vi en arbejdsmentalitet i Danmark, som betyder, at vi fra 13-16-års alderen har lyst til at komme ud på arbejdsmarkedet. Med min forståelse og forestilling tror jeg også på, at mange har haft et fritidsjob og oplevet arbejdsmarkedet som barn.

Alligevel forsøger man at fortælle os gang på gang, hvor dovne og uansvarlige vi er! For ikke at glemme ’Netto-job’, som akademikere ikke skal skamme sig over at tage imod.

Nej, søde ven, det gør vi skam heller ikke. Mange er i Netto, både før og efter finanskrisen, både med og uden en uddannelse i lommen. Desuden tror jeg ikke, Netto har lyst til at have ti akademikere ansat! Men det er nu også meget lettere at bede andre akademikere om at gøre det, når man selv er fri for det.

LÆS OGSÅNetto: Ja tak til ledige akademikere

Jeg skammer mig personligt over politikernes mindre engagement og interesse i at give os muligheden for at praktisere vores fag, når vi mest brænder for det.

Jeg troede nemlig på jeres plan om at skabe job og ikke, at vi bare skal ’tag hvad vi kan få-job’! Og selv hvis I på nuværende tidspunkt er ved at danne en plan for at skabe flere arbejdspladser for alle og enhver, så bryder jeg mig ikke om den tone, som fylder debatten i dag. Jeg føler mig både nedgjort og undervurderet.

Jeg er en ung kvindelig studerende på universitetet, som søger job og prøver at gå uden om Netto. Ikke fordi der ikke er ’prestige’ over Netto, men fordi jeg med mit engagement og interesse gerne ser, at jeg kan udfordres i mit fag.

LÆS OGSÅMette Frederiksen: Ikke vigtigt, om akademikere arbejder i Netto eller ej

Jeg laver frivilligt arbejde i fritiden. Men der er da stor forskel på at være studentermedhjælper og at kunne sætte sit præg på store og interessante områder og at være en frivillig arbejder, som skal hjælpe børn med lektierne en onsdag aften eller tilrettelægge en biograftur på en weekend.

Giv mig et job, tak!

ANBEFALEDE KOMMENTARER

23. FEB

Havde jeg været ung i dag!!

Var jeg blevet vanvittig af, at blive kaldt doven og forkælet. Jeg var ung efter oliekrisen i '70erne og ved præcis hvad ungdomarbejdsløshed betyder og det var slemt, men der var dog INGEN, som kaldte os dovne og forkælede - de skulle lige prøve!. Jeg er også dybt indigneret .
Vi har haft 10 år hvor mantraet var straf, tvang og nedladende tale. Nu, kære Mette Frederiksen. Kan vi så få kammertonen!
Kære unge medborgere.
De chauvinistiske udtalelser fra vores forrige og nuværende arbejdsministre er helt uacceptable. I har ingen som helst andel i den krise vores samfund befinder sig i - i og jeres børn skal blot betale regningen.
Gør oprør og find jer ikke i nedladende tale - om i er akademikere, studerende, faglærte eller ufaglærte - om I er etniske danskere eller indvandrere
Og til regeringen. Få så gang i den seddelpresse!

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (35)
23. FEB

Svar: Havde jeg været ung i dag!!

Kære Erik.
Dine udtalelse viser med syleskarp præcision hvad Claus Birch taler om. Tonen. Det hele handler pludselig om penge, om, i din optik åbenbart, at er man ikke selvforsørgende har man ingen taleret, eller ens mening er mindre værd. Den retning er frygtelig, og et slemt resultat af 10 års sparken nedad.

Skulle vi ikke genskabe balancen, respekten og den mellemmenneskelige forståelse.

De unge idag, har INTET gjort for at skabe krisen, de kan til gengæld ikke finde job, for de er flyttet til Kina under VKO.

Samfundsnasserne - et sørgeligt og iskoldt begreb brugt om dine medmennesker, men burde bruges om de der for alvor har nasset på systemet, og det indefra.

Tør du omfavne en fremmed?

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (3)
23. FEB
Lars Thoning | Humanist

Svar: Havde jeg været ung i dag!!

@Erik:

Hele velfærdsstaten bør revurderes. Der går alt for mange penge til administration og til fjollerier, hvor pengene kunne bruges mere fornuftigt. Dertil går der en stor del af penge til politikere, ministre og deres pensioner, som mange højst sandsynligt ville misunde dem. Du skal ikke bilde mig ind, at verdens højeste skatteindtægter, arveindtægter, gaveindtægter, momsindbetalinger og afgifter ikke kan give et plus hvis pengene blev brugt mere fornuftigt. Det er forrykt som den opretter som du besvarer også påpeger, at politikerne går efter dem som skal levere fremtiden for Danmark. I stedet burde de fokusere på at effektivisere velfærdsstaten som vi kender den, så vi kan få gang i det her land igen. Det gøres langtfra ved at piske unge mennesker til, at komme igang som allerede gør en kæmpe indsats for at uddanne sig, følge med tiden og at søge jobs rundt omkring.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal
23. FEB
Claus Sønderkøge | Pens. økonom / Skype: csdenmark

Hvad skal Danmark leve af?

Der spørges lejlighedsvis om hvad vi skal leve af. Svaret er naturligvis, vi skal leve af akademikernes kvalifikationer. Det kan vi som bekendt ikke, hvis de spilder deres tid i Netto.

En akademiker skal skaffe 5-10 uudannede arbejdspladser. De kommer ikke når akademikerne sidder i Netto. Det danske samfund har ikke råd til at sende vor fremtid bag kassen i Netto.

At så mange i denne tråd åbenbart ikke har forstået den samfundsøkonomiske sammenhæng i begrebet, den sociale opstigning, er desværre ingen overraskelse. Men det vil være katastrofalt for Danmark hvis Mette Frederiksen og lignende får sat sig igennem. De er ikke parat til at gå så meget ned i levestandard som det vil kræve hvis akademikerne ikke længere skaber de danske jobs.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (21)
23. FEB

Svar: Hvad skal Danmark leve af?

@Claus Sønderkøge - nej, men det er en helt fantastisk mulighed for at lufte sine fordomme om de dovne arbejdsløse, snyltende bistandsklienter og forkælede studerende. En fristelse, som tydeligvis har været for stor for nogle.

NB: Fik jeg i øvrigt fortalt, at jeg er voksen om i den sorte firkant i en lejlighed uden bad og med fælles toilet i gården. JEG kunne klare det - hvorfor skal andre så have det bedre?

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (1)
23. FEB

Det er ikke et spørgsmål om nogen skal have det bedre eller dårligere.

En ingeniør skal ved sit arbejde skaffe job til 10 ufaglærte. Så også du kan se at der bliver rigtigt mange flere arbejdsløse hvis vi ikke igen får gang i den motor.

Danmark falder tilbage i dyb fattigdom hvis det går som du og Mette Frederiksen vil have det.

23. FEB

@Claus - sarkasme og ironi kunne forekomme i min kommentar ;-).

23. FEB

Det læste jeg desværre ikke Jørgen Larsen.

Der er alt for mange der i en sådan debat har fundet nogen de kan træde på. I dette tilfælde forstår de ikke at det faktisk er dem selv de træder på - og det kan blive meget dyrt.

24. FEB
William Jansen | Opsynsbetjent

"En akademiker skal skaffe 5-10 uudannede arbejdspladser."

Det er helt vildt fedt at nogle akademikere har overskud til at sætte i værk og skabe arbejdspladser. Men det er utopisk at forvente at hver eneste akademiker har evne og virkelyst til det, og hvis akademikeren ikke kan det, skal vedkommende så arbejde i Netto eller modtage en overførselsindkomst?

23. FEB

I misforstår budskabet...

At dømme efter kommentarerne er der mange, der misforstår dette indlægs budskab.

Forfatteren ønsker netop at dreje debatten væk fra, om et job i Netto er værdigt for en akademiker eller ej. I stedet skal debatten handle om, hvordan vi laver om på et samfund, hvor højtuddannede akademikere tvinges ind i fag uden for deres profession, og derfor ikke kan biddrage med den værdi til samfundet, der ellers ville være ønskværdig efter en lang og dyr uddannelse.

Debatten skal ikke handle om, hvorvidt man vil tage et job i Netto eller ej, men om hvorfor det kan være, at vores samfund har udviklet sig på en sådan måde, at denne problemstilling rent faktisk er aktuel.

KLAG OVER INDLÆG | Anbefal (17)
23. FEB

Svar: I misforstår budskabet...

"...et samfund, hvor højtuddannede akademikere tvinges ind i fag uden for deres profession..."

Der er ikke nogen der tvinges til noget-som-helst. Det er Fatimas snak om "rettigheder", og din snak om "tvang", som trigger mig i denne debat. Jeg tror at de øvrige kommentatorer, som er blevet tilsvarende trigget reagerer på et billede af en akademiker, som tror at han/hun har ret til at være akademiker, og ethvert ikke-akademisk alternativ er tvang/et overgreb.

Hvis du vil dreje debatten, så kom os i møde og erkend at beregber som "rettigheder" og "tvang" anvendes uhensigtsmæssigt af mange akademikere i debatten. En sådan erkendelse er en af forudsætningerne for at vi kan komme videre med debatten.

23. FEB
Morten Sørensen | Student v. Aarhus Statsgymnasium

Rul lige op engang, og se det igennem hun har skrevet en gang til.

Hun skriver flere steder at hun ikke vil tage imod et job i netto, fordi hun føler hun er tvunget til at gøre det.

Det her er ikke et spørgsmål om tvang, men igen, et spørgsmål om ressourcespild. Er der ikke et arbejde der tilsvarer hendes evner, men et der ligger lidt under, må man sgu tage det som kommer, og ikke sidde med hænderne over kors og sige "det gider jeg ikke tage imod".

Fair nok hvis hun ikke vil det, men så er der heller ingen støtte fra staten. Jeg nægter at se mit land spendere penge på folk der er for fintfølende til at gøre en lille ting eller to for at vi kan komme på ret køl igen.

Som jeg sagde lidt længere oppe - se at komme igang - det bliver ikke bedre af at nægte.

23. FEB
Kenneth sejdenfaden Bøgh | Studenter programmør

Bare lige så vi er enige:
Hun er studerende og kan ikke få et relevant studie job!! Dvs at hun får SU!
Så hun vil gerne tjene ekstra men kun på et job der klæder hendes CV.
Det fik jeg på 3. semester efter 1½ hos McD, og jeg er siden da gået til mere og mere spændende og relvante jobs!

Jeg læser så også datalogi hvilket betyder at der her i aarhus er masser af jobs at vælge i mellem og som sådan er det bare at søge et mere interessant job når det kommer.

Så 'akademiker på universitet' er altså en alt for bred betegnelse!!

23. FEB

Tak for jeres svar, men i misforstår stadig indlæggets budskab. Det her handler ikke om, hvorvidt Fatima skal tage jobbet eller af hvilke årsager. Hele denne debat er en konkretisering af en generel problemstilling i samfundet, som kun kan blive behandlet, hvis man går til problemstillingen i et bredere perspektiv.

Danmark er et vidensamfund, som investerer enorme summer i et fremtidigt konkurrencedygtigt videncenter i form af uddannelse af vores unge. Dette er formentlig den eneste måde, hvorpå Danmark kan forblive konkurrencedygtigt på et fremtidigt globalt og konkurrenceplaget marked. Vedligeholdesen af denne konkurrenceevne kræver dog, at de folk vi uddanner rent faktisk kan komme i relevant arbejde - og ikke i Netto, Post Danmark eller hvilket som helst andet ufaglært arbejde. Det er her den reelle problemstilling ligger og her debatten bør finde sted.

23. FEB

Jeg er i grunden enig med dig Morten, men hvem tror du, der får et job (alt andet lige):

1) Akademikeren, der ikke kunne finde drømmejobbet og har gået og tullet i 2 år på understøttelse.

2) Akademikeren, der ikke kunne finde drømmejobbet, men har fået 2 års praktisk erhvervs erfaring fra en arbejdsplads?

Hvis jeg skulle ansætte, så ville jeg ikke betænke mig ret længe.

Jeg har selv en videregående uddannelse, og har haft jobs, der bestemt var under mine kvalifikationer, men absolut ikke under min værdighed. Jeg har eksempelvis lavet fabriks rengøring.

Jeg synes i øvrigt at man burde skamme sig, hvis man ringeagter andre folks arbejde, mens man selv er på overførsels indkomst af den ene eller den anden art - være det SU eller socialhjælp.

Det er deres surt betalte skatte kroner, der financierer festen.

23. FEB
Klaus Bo Vanman | Debattør, Politiken

Morten, har du talt med Fatima, siden at du kan udlægge teksten for hende???

Samfundet har ikke udviklet sig anderledes end det har gjort i mange år tilbage. Da jeg i 70´erne skulle vælge erhvervsvej, talte man, i skolen, allerede om IKKE at uddanne sig til arbejdsløshed, det er ikke noget nyt. Det må vel også gælde i dag. Fatima kan jo ikke bare sige; "Nu har jeg snart uddannet mig som akademiker og så kan jeg da ikke, i mellemtiden spilde til på et job i Netto, McD, Fakta eller deslige".

Drop arrogancen Fatima og Morten, udtal dig bare om dine egne sager. Det ku´ klæ jer begge.

23. FEB

Kære Klaus

Tak for dit konstruktive og 'saglige' indlæg. Jeg nyder især den hykleriske, dobbeltmoralske bemærkning om at kun at udtale sig om egne sager, mens du gør det modsatte.
At du stadigvæk ikke kan se kernen i denne debat, gør det selvfølgelig også svært for dig at deltage med relevante indlæg. Jeg kan kun forsøge at forklare det til dig, men jeg kan ikke forstå det for dig.

24. FEB

" Det er her den reelle problemstilling ligger og her debatten bør finde sted."

Det ærgrer mig at du nu insisterer på at omtale "den reele problemstilling" (bestemt ental) og "debatten" (bestemt ental). Der er mere end en debat og mere end en reel problemstilling i denne sag.

Der er en debat om, hvorvidt en akademiker bør tage et job i Netto i det tilfælde at vedkommende ikke kan forsørge sig selv på anden vis. Den debat findes. Den problemstilling er reel. Jeg kunne godt tænke mig at høre din mening om den.

Der er også en anden debat om vidensarbejde i fremtidens Danmark. Det er en debat, men det er ikke "debatten", det er en problemstilling, men det er ikke "den reele problemstilling." I den debat er det min overbevisning at vi gør ret i at uddanne flere akademikere end arbejdsmarkedet kan bruge. Det er umuligt at udpege de mest egnede før og under en uddannelse, så selvfølgelig skal udskilningen - og dermed også overgangen til ufaglært arbejde - foregå efter uddannelsen.

Log ind for at kommentere

Det kræver login til Politiken for at deltage i debatten. Har du ikke allerede login, kan du oprette det gratis.

OPRET NY BRUGER

Udfyld debatprofil for at kommentere

Du skal have en debatprofil for at skrive kommentarer på politiken.dk.

UDFYLD DEBATPROFIL

Du har desværre karantæne fra at skrive på politiken.dk

Du kan ikke skrive på politiken.dk før din karantæne er påhævet.

Log ud
BESVAR KOMMENTAR
OVERSKRIFT
KOMMENTAR
Annonce
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

23. maj. KL. 00.01 Bæredygtig træhest

Det sker
Åbning. Nu kommer der gang i brød-konkurrencen på Gl. Kongevej. Fredag åbner Andersen Bakery stor butik på Frederiksberg. - Foto: PR-foto
22. maj. KL. 13.27

Brødgigant fra Hiroshima rykker ind på Frederiksberg

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning