SektionerMedier |
Aktuelle temaer
Satire |
GenvejeServices |
Andre websitesKontakt |
Danske fødevarer har verdens bedste kvalitet
Kvalitet er ikke kun økologi, skriver formanden for Landbrug & Fødevarer
send
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Kære Niels Hausgaard,
Tak for et interessant indlæg, hvor din allersidste pointe går rent hjem hos mig. ”Vækst i kvalitet på alle områder – ja tak!”. Men det kommer nok til at kræve mere end vores fælles nordjyske rødder for os at nå til enighed om, hvad kvalitet er.
Du nævner den økologiske gårdbutik som ideal. Jeg synes også, at et besøg her kan være en idyllisk oplevelse. Og det er prisværdigt, at du pointerer, at det netop er de »velbjærgede«, der har privilegiet at kunne handle i gårdbutikker.
NIELS HAUSGAARDS INDLÆGVi må kæmpe mod et katastrofalt landbrug
Hvis man forestillede sig, at alle danskere fra den ene dag til den anden besluttede os for at proviantere al kost fra en gårdbutik, ville der opstå helt nye trafikale og praktiske problemer.
Og mon ikke idyllen ville gå lidt af gårdbutikkerne, når de godt en million københavnere eller godt 300.000 århusianere flere gange ugentligt skulle besøge Jens Hansens økologiske gårdbutik uden for byen. Heldigvis behøver man ikke tage ud til landmanden (selv om vi værdsætter besøg) for at få kvalitetsfødevarer.
Så længe, det er dansk produceret, så mener jeg, det er kvalitet
Niels Jørgen Pedersen
For mange mennesker er en helt almindelig konventionel dyrket Vildmosekartoffel eller Samsøkartoffel købt i Bilka et fantastisk tilbehør til den gode konventionelle bøf eller kotelet. Så længe, det er dansk produceret, så mener jeg, det er kvalitet.
Og det er der heldigvis millioner af mennesker i den her verden, der er enig med mig i. I rigtig mange lande er det at spise danske landbrugsprodukter en luksus. Ikke fordi de nødvendigvis er meget dyre, men fordi det er kvalitet.
Dansk kød bliver nemlig produceret med meget skrappe krav til dyrevelfærd, den laveste udledning af drivhusgasser per produceret dyr i hele verden, et meget lavt og kontrolleret medicinforbrug og en sikker, human slagteproces. Det er hvad du får, når du køber dansk kød. Økologisk eller konventionelt.
Du vil gerne drage den konklusion, at fordi vi producerer næsten 30 millioner slagtesvin i Danmark om året, er det ikke kvalitet. Den konklusion køber jeg ikke. Vi producerer højkvalitetsfødevarer med verdens bedste kvalitet.
Det er der millioner af mennesker i både Danmark, Kina, Australien, Korea og USA, der har opdaget. Derfor er der rift om vores produkter.
Mener du at 30 millioner svin er mange? I forhold til hvad?
Produktionen skal øges, mens miljøbelastningen skal nedsættes. Det er vores vision, og den er mulig
Niels Jørgen Pedersen
Resistente bakterier opstår ikke på grund af mængden af svin. Selvom det måske overrasker, så er vi faktisk også på dette område nogen af dem, der har fokus på området og allermest kontrol med det.
Vi vil i Landbrug & Fødevarer gerne producere endnu flere slagtesvin, endnu flere mælkeprodukter, endnu flere æg og andre landbrugsprodukter. Produktionen skal øges, mens miljøbelastningen skal nedsættes. Det er vores vision, og den er mulig.
Det handler om at tænke i muligheder og ikke begrænsninger, som du og desværre mange af vores politikere har for vane.
Du ved, hvor væsentligt et bidrag danske fødevareproducenter er til beskæftigelsen i yderområderne i Danmark. Særlig i vores område nord for Limfjorden er der mange, der arbejder med landbrug.
I alt er 141.000 mennesker er beskæftiget i dansk landbrug og følgevirksomheder som slagterier og mejerier. Vi skal gerne have endnu flere i arbejde og have endnu bedre vilkår at producere under, så kunderne ikke vælger udenlandske varer, der ikke har den samme kvalitet og er dyrket med samme hensyntagen til miljøet, som danske landbrugsprodukter er.
Jeg håber, at det i fremtiden vil være muligt at lave flere danske kvalitetsfødevarer til både de ”velbjærgede”, som du og jeg, men også til alle de millioner af mennesker, der hver dag efterspørger gode produkter, som de har råd til.
FACEBOOKBliv ven med Politiken
Se også
- Landbruget må gennemgå en grøn omstilling 11. jul 10.50
- Hvorfor følger danske landmænd ikke de simple regler? 27. jun 21.09
- Skyd på politikerne - ikke på landmændene 25. jun 17.56
- Tør landbruget slippe krykkerne? 22. jun 22.53
- Der er ingen grund til at frygte knoldsellerien eller griseskanken 13. jun 14.52
- Danskerne er blevet amputeret fra naturen 13. jun 14.51
- Haren og agerhønen har været landbrugets dårlige samvittighed 12. jun 10.10
- Danmark betaler dyrt for landbrugets verdensmesterskab 12. jun 10.10
- Hvorfor skal Danmark være de afklippede grisehalers land? 09. jun 10.00
- Vi landmænd har det største ansvar 09. jun 10.00
Bordfolk, æggebæger
Med kollektionen 'Bordfolk' har Lucie Kaas givet nyt liv til de dansk designede æggebægere, der prydede morgenbordene 60'erne og 70'erne.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1145 kr.
Alm. pris 1350 kr