Annonce
Debat 12. sep. 2009 KL. 10.49

Wivels modsvar: PET-arkiver kan lyve

Fejden mellem Peter Wivel og professor Bent Jensen fortsætter. Her svarer Wivel på kritik fra Jensen.

Bent Jensen korrigerer en række påstande i min Signatur fra 1. september.

LÆSPeter Wivels signatur og Bent Jensens svar

Jeg har følgende kommentarer:

1. Nedlæggelsen af Humanistisk Forskningscenter havde intet med oprettelsen af Center for koldkrigsforskning at gøre.

Svar: Dansk Folkeparti forsøgte først at få placeret Bent Jensen på Humanistisk Forskningscenter. Det lykkedes ikke. Efterfølgende lukkedes centret. Det skete samtidig med oprettelsen af Center for Koldkrigsforskning, som Bent Jensen skulle lede.

2. Bent Jensens artikel om Jørgen Dragsdahl i Jyllands-Posten 14. januar 2007 var ikke centrets første forskningsresultat.

Svar: Jeg skriver, at artiklen var et resultat af »professorens personlige granskninger«.

3. Bent Jensen overhørte ikke PET’s advarsler.

Svar: I en lang skrivelse fra PET til Bent Jensen og Jyllands-Posten efter 14. januar 2007 hed det bl.a.: »Politiets Efterretningstjeneste skal imidlertid understrege, at det vil kunne få alvorlige konsekvenser for din arkivadgang, såfremt du igen måtte tilsidesætte de gældende vilkår eller tilsidesætter din tavshedspligt. Hertil kommer, at en tilsidesættelse efter omstændighederne tillige vil kunne få konsekvenser for din sikkerhedsgodkendelse samt eventuelt medføre en politianmeldelse«.

4. Bent Jensen anfører, at det er usandt, at han skulle have misbrugt kollegial fortrolighed ved at informere PET om en kollegas gøren og laden.

Svar: I min kommentar fremhæver jeg, at Bent Jensen kalder PET-kommissionens oplysninger »fejlagtige«, og at de var harmløse. Jeg havde heller ikke, som jeg udtrykkeligt skriver i min kommentar, fantasi til at forestille mig andet. Det er netop på den baggrund, jeg med glæde konkluderer, at Bent Jensen nu har erkendt, at PET-arkiver kan lyve.

5. Bent Jensen benægter, at han i første omgang afviste, at han var PET’s meddeler.

Svar: Weekendavisen indledte 14. august en forsideartikel om sagen med at citere Bent Jensen for følgende ord: »Det er ikke mig«, da avisen spurgte ham, om han var PET’s meddeler. Har Bent Jensen dementeret Weekendavisens citat?

6. Som redaktør ved Berlingske Tidende skulle jeg have fordrejet udtalelser af Oleg Gordijevskij.

Svar: Det er urigtigt. Jeg fik avisens Moskvakorrespondent til at indhente en kommentar fra den tidligere KGB-agents daværende chef i København. Chefen havde forladt KGB inden Sovjetunionens sammenbrud, og hans troværdighed kunne mindst måle sig med Gordijevskijs. Chefen afviste sin tidligere medarbejders anklager mod Jørgen Dragsdahl.

7. Bent Jensen mener, at jeg gik i habit og vest, da han engang mødte mig på Berlingske Tidende.

Svar: Jeg gik aldrig med hverken habit eller vest som chefredaktør ved Berlingske Tidende. Bent Jensen havde indvilliget i at komme til et møde på avisen for at fortælle os, hvordan man fik adgang til Stasi-arkiverne i Berlin.

Annonce
Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

Annoncer
Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

23. maj. KL. 00.01 Bæredygtig træhest

Det sker
Åbning. Nu kommer der gang i brød-konkurrencen på Gl. Kongevej. Fredag åbner Andersen Bakery stor butik på Frederiksberg. - Foto: PR-foto
22. maj. KL. 13.27

Brødgigant fra Hiroshima rykker ind på Frederiksberg

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning