Den københavnske morgentrafik i metroen ser som regel sådan ud: Lange rækker af trætte byboere, der glor ned i deres mobiler - og måske læser politiken.dk. Foto: Ditte Giese

Den københavnske morgentrafik i metroen ser som regel sådan ud: Lange rækker af trætte byboere, der glor ned i deres mobiler - og måske læser politiken.dk. Foto: Ditte Giese

At glo ned i mobilen kan være en sund flugt fra menneskemylderet

Når vi ser ned i mobilen i det offentlige rum, handler det ikke bare om at have nok i sig selv, men om at være kontakt-træt og skabe sit eget pusterum.

Klummer
FOR ABONNENTER

»Kig op fra telefonen«, lyder det ofte formanende. »Smartphones gør os asociale og forfladiger det offentlige rum«, siger de bekymrede. Gad vide, om de nogensinde har stået i en proppet metro, tænker jeg?
Normalt tilhører jeg nok segmentet af ekstroverte, carpe-diem-agtige interaktivister, der støtter den slags opfordringer – men nu må jeg alligevel lave en Svend Brinkmann og finde nej-hatten frem.

I går kørte jeg for eksempel i lyntog tværs over Danmark. Senere stod jeg i en fyldt metro i Københavns bymidte. Begge steder havde de fleste passager øjnene fæstnet på en skærm. Det gjaldt også mig selv, der kiggede ned på min telefon det meste af turen.

Jeg var nemlig totalt udmattet efter at have holdt oplæg for hundrede mennesker og tilbragt sammenlagt otte timer i tætpakket offentlig transport. Men ikke menneskefjendsk. Ikke ligeglad med alle andre. Ikke afstumpet. Bare kontakt-træt, som man kan blive det efter at have kommunikeret og været i forbindelse med helt utroligt mange mennesker igennem en hel dag. Og her er det så, at telefonen bliver mit private helle.

En by er fuld af mennesker, og hvert ansigt fortæller en historie. Interessant, hvis man har overskud. Overvældende, hvis man har været omgivet af mennesker, siden man stod op.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce