Foto: Mette Dreyer
Debatindlæg

Dennis Nørmark: Der hersker i Danmark et nærmest incestuøst forhold mellem journalister og politikere

Satirikerne dækker nu politik bedre, end journalisterne formår, fordi de ikke finder sig i spin og udenomssnak. Journalisterne fejler, fordi de har et alt for indspist forhold til politikerne.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Lad mig begynde med at komme med en indrømmelse. Jeg får efterhånden flere af mine nyheder om den internationale verden, i særdeleshed om amerikansk politik, fra komikere og talkshowværter. Jeg får flere analyser af Donald Trumps politik, sundhedsreformer, terror eller situationen i Nordkorea fra Trevor Noah i The Daily Show, Seth Meyers, John Oliver, Stephen Colbert og Samantha Bee. Det er der en grund til.

Ifølge den amerikanske journalist Carlos Maza er disse medier nemlig langt mere præcise, researcher langt bedre og er ofte langt mere troværdige. På trods af at de blander deres nyhedsrapportering med åbenlyst overdrevne og satiriske påstande.

Ifølge Maza skyldes det, at de ofte bruger lang tid på de enkelte indslag, men også, at de, særligt i dækningen af Trump, ikke køber hans politiske kommunikation, men kalder den ved dens rette navn: bullshit. Derudover har satirikerne helt fra starten behandlet Donald Trump som den politiske klovn, han er.

Mens journalister har kæmpet med at forstå Trump inden for rammerne af en normal politisk diskurs, normale politiske projekter og normal politisk kommunikation, har komikerne været hurtigere til at genkende ham som en simpel showmand. It takes one to know one, som man siger.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce